مقالات مرتبط

دسته بندی ها

چرا گاوصندوق های پلاسکو در آتش سوختند؟

حادثه پلاسکو، فاجعه ای عظیم برای ایرانیان بود. در این حادثه، علاوه بر از بین رفتن اجناس مغازه ها، سوختن گاوصندوق های پلاسکو و محتویات با ارزش آن ها نیز خسارات مالی جبران ناپذیری را برای کاسبان ساختمان پلاسکو به وجود آمد.

گاوصندوق های پلاسکو

لاشه گاوصندوق های بسیاری از میان آوار ساختمان جمع آوری شد. اما اکثر این گاوصندوق ها و محتویات داخل شان که سرمایه و مدارک با ارزش کاسبان پلاسکو بود نیز متلاشی شده بودند. اما سوالی که برای همه گان بوجود می آید: مگر یکی از وظایف گاوصندوق، نگهداری از اسناد و مدارک در برابر حرارت و آتش سوزی نیست؟

بدیهی است که حداقل ویژگی بارز یک گاوصندوق قابل اعتماد، ضدحریق بودن آن است. طبق استانداردهای جهانی صندوق های ایمنی، مقاومت دمایی یک گاو صندوق مرغوب، حداقل 700درجه سانتی گراد در یک ساعت می باشد. و در گاوصندوق های فوق ایمن این مقاومت دمایی به 1000 تا 1500 درجه سانتی گراد در ساعت می رسد.

طبق گزارشات به دست آمده از اخبار موثق پیرو این حادثه ناگوار، گاوصندوق های پلاسکو در حرارت بالای 200 درجه سانتی گراد قرار گرفته بودند. در نتیجه با کمی تحلیل متوجه می شویم؛ گاوصندوق هایی که در این دما متلاشی و نابود شده اند گاوصندوق هایی غیر ایمن، نامعتبر و غیر قابل اعتماد بوده اند، چرا که همانطور که گفتیم یک گاوصندوق استاندارد و ایمن حداقل 700درجه سانتی گراد مقاومت دارد.

چرا گاوصندوق های پلاسکو در آتش سوختند و متلاشی شدند؟ سوال خیلی از افراد و آشناهای ما حادثه آتش سوزی برج پلاسکو تهران، با تمام ابعاد گسترده ای که داشت؛ از یک منظر می تواند جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد. یکی از بزرگترین دغدغه ی ساکنان این ساختمان، از بین رفتن اسناد و وجوه با ارزش موجود در واحد های آن بود. تصاویر منتشر شده از گاو صندوق های ذوب شده ای که از ساختمان خارج شده است؛ گویای شدت خسارت وارده در این زمینه است.

گفت و گو با کاسبان پلاسکو

در مصاحباتی که با فروشندگان تجهیزات ایمنی و کاسبان راجب گاوصندوق های پلاسکو به انجام رسیده، به نتایج عجیب و مبهمی می رسیم.

گفت و گویی با یکی از کسبه پلاسکو، به نام مهدی اسلامی؛ وی گفت: گاوصندوق من در برابر آتش سوزی مقاومت نکرد، به حدی که درب گاوصندوق من باز شده بود و متاسفانه دارایی من، تمام چک ها، اسناد و مدارکم در آتش سوختند.

نمونه این کاسبان متحمل ضرر بسیار بود، کاسبانی که با فرض خرید گاوصندوقی ضد حریق و ضدسرقت اشیاء با ارزش و اسناد و مدارک خود را در آن حفظ می کردند. اما با رویداد این حادثه عظیم، دست بسیاری از تولیدکنندگان گاوصندوق های نامعتبر و غیر ایمن رو شد. چطور گاوصندوقی ضدحریق است اما در آتش سوزی پلاسکو دوام نیاورد؟

گاوصندوق هایی که طبق استاندارد تولید نمی شوند، ضدحریق و ضد سرقت نمی باشند. آیا گاوصندوقی که درب آن توسط شخصی متفرقه باز شود و یا یک نفر بتواند صندوق را جابه جا کند ضد سرقت است؟

جواب واضح است؛ گاوصندوق ضدسرقت، صندوقی است که مجهز به سیستم ضدسرقت باشد و وزن آن متناسب با ابعادش طبق استاندراد، به میزانی باشد که قابل جا به جایی نباشد. گاوصندوق های آرکا از جمله گاوصندوق های برتر در ایران می باشند، این محصولات طبق استاندارد و با رعایت کلیه نکات فنی توسط خانواده بزرگ آرکا تولید می شوند. تمامی محصولات ایمنی آرکا، نسوز و ضد سرقت تولید و عرضه می شوند. جهت تصدیق این موضوع به کوچک ترین گاوصندوق خانگی آرکا می پردازیم، این صندوق مقاومت دمایی 700 درجه سانتی گراد در یک ساعت دارد و با 100 کیلوگرم وزن و سیستم ضد سرقتی که بر روی آن نصب شده، گاوصندوقی ضد سرقت محسوب می شود.

گاوصندوق های ساختمان پلاسکو

سخن آخر

در نهایت با جمع بندی کلیه مطالب فوق نتیجه می گیریم، احتمال رخ دادن رویداد های طبیعی از جمله آتش سوزی و رویداد های غیر طبیعی از جمله سرقت بسیار زیاد است و نکته مهم تر این است که این رویداد ها غیر قابل پیش بینی است. پس بایستی گاوصندوقی ایمن و معتبر جهت نگهداری از اشیاء و مدارک با ارزش خود تهیه کنیم و صرفا به قیمت ارزان و ادعای کاذب فروشندگان متفرقه را که تنها هدف فروش دارند باور نکنیم.

با توجه به ارزش ریالی برای خرید یک گاوصندوق استاندارد، مال باختگان این حادثه، می توانستند با کمی دقت و آینده بینی بیشتر، از بخش اعظمی از این خسارت جلوگیری کنند.

محصولات ایمنی ناشناس و متفرقه از جمله گاوصندوق های متفرقه، برای محافظت از سرمایه شما به شدت رد می شوند. پس به هیچ عنوان فریب قیمت ارزان و وعده های فروشندگان آن ها را نیز نخورید.

آرکا

همانطور که در قبل تر به آن پرداختیم، آرکا تولید کننده ای ایرانی با بیش از 20 سال سابقه تولید محصولات ایمنی در ایران عزیزمان می باشد. “آرامش کامل، آرکا” هدف و شعار این شرکت این است. با تولید محصولاتی ایمن و ضمانتی، طبق استاندراد های جهانی و در نظر گرفتن خدماتی از جمله 2سال ضمانت، خدمات پس از فروش مادام العمر، پشتیبانی 24 ساعته تلفنی کارشناسان فنی و مشاوره رایگان تیم طراحان با در نظر گرفتن نفع مشتری، آرامش کامل را به کاربران خود هدیه می دهد.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق روز پدر

بهترین کادو روز پدر

معرفی بهترین کادو برای روز پدر گروه صنعتی آرکا، ضمن تبریک روز پدر و ولادت امام علی (ع) تخفیف ویژه ای را برای عزیزانی که

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *