Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

استفاده از گچ در تولید گاوصندوق

استفاده از گچ در تولید گاوصندوق

در این مقاله استفاده از گچ در تولید گاوصندوق را بیان می کنیم. همان طور که در چند مقاله اخیر گفته شد در خرید گاوصندوق اولین موردی که باید در نظر گرفته شود نسوز بودن آن است. برای نسوز شدن گاوصندوق راهکارهایی وجود دارد که این موضوع ارتباط مستقیمی با مواد به کار رفته در ساخت گاوصندوق دارد. اما نکته جالب توجه این است که همه می گویند گاوصندوق نسوز تولید می کنند و محصولشان در مقابل رقم های نجومی دما مقاومت دارد. همه اذعان می کنند جنس گاوصندوق آنها بتن می باشد و فلز به کار رفته در آن از جنس فولاد است.

از این مقدمه نتیجه می گیریم که بهترین جنس برای به کاربردن در ساخت گاوصندوق نسوز بتن می باشد. ولی اگر دو گاوصندوق با اندازه مساوی از دو برند مختلف را انتخاب کنید وزنشان مساوی نخواهد بود. دلیل این امر به کار بردن افزودنی های دیگر داخل بتن یا مواد دیگر به جای بتن می باشد. (سکانس اول)

اگر به داخل بازار بروید و گاوصندوق های کسبه را نظاره کنید در مواردی خواهید دید که فلز رویه گاوصندوق کنده شده است. به طوری که باعث شده آنجا را چسب کاری کنند. اگر چسب را بردارید خواهید دید مابین دو جداره سفید می باشد. در حالی که رنگ بتن سفید نیست. واضح است که از گچ به جای بتن در ساخت گاوصندوق استفاده شده است.(سکانس دوم)

موضوع این مقاله بررسی گاوصندوق از نظر جنس می باشد. در اینجا به مقایسه گچ و بتن می پردازیم. بیاید این ماده را بررسی کنیم.

تاریخچه پیدایش گچ

بر اساس تحقیقات زمین شناسان خیلی قبل تر از  به وجود آمدن تمدن لایه های گچ ایجاد شده است; به طوری که مصریان 1500سال قبل از میلاد برای پوشاندن سطوح داخلی اهرام ثلاثه از گچ استفاده کرده اند; حتی یونانی ها آن زمان به گچ سلنیت هم آشنایی داشته اند و برای پنجره ها استفاده می کردند; در سالهای 1700 میلادی  پاریس مرکز  گچ  بود. چرا که بعد از آتش سوزی لندن بزرگ در سال 1666پادشاه فرانسه این قانون را اجباری نمود و تمامی دیوارهای خانه های چوبی برای جلوگیری از آتش سوزی با گچ پوشیده می شد.

ایرانیان هم به گچ پزی وگچ کاری خیلی زود پی بردند. گچ بری های زمان اشکانیان و کاربرد گچ در قسمتی از بناهای تخت جمشید گویای این نوشته است. ملات گچ در دوره ساسانیان در اسکلت سازی بناها و همچنین جهت نماسازی کاربرد فراوان داشته است.

ایده استفاده از گچ در تولید گاوصندوق

همان طور که دیدید از دیر زمان گچ فقط برای ساختمان سازی استفاده می شده است; ولی چه شد که استفاده از گچ در تولید گاوصندوق رواج یافت؟ ایده این تفکر از این نظریه نشأت میگیرد.

گچ سخت شده مانند سنگ گچ دارای دو مولکول آب تبلور می باشد; اگر لایه گچ در مقابل حرارت ناشی از آتش سوزی قرار بگیرد این آب تبلور در اثر حرارت دوباره از گچ جدا شده و به صورت یک لایه از آب در مقابل آتش قرار می گیرد و برای مدتی می تواند در مقابل سرایت آتش به فضاهای دیگری مقاومت نماید. همین مقدار زمان برای رسیدن نیروهای آتش سوزی و اطفای حریق کافی است. همچنین با خروج آب از قطعه گچی مقدار تخلخل و مقاومت در مقابل گرما افزایش می یابد که برخلاف هدایت گرما عمل می کند. البته این محافظت برای مدت زمان محدودی دوام می یابد که این مدت بستگی به ضخامت گچ  دارد. ولی ملات گچ و پرلیت به نسبت مقاومت بالاتری دارد. البته خود گچ نیز در این فرآیند پخت از بین می رود.

گچ هرگز گاوصندوق را نسوز نمی کند

نهایت قطر بدنه گاوصندوق مورد نیاز برای یک کسب و کار کوچک 8 سانتی متر می باشد; سوال اینجاست چند سانتی متر گچ نیاز است تا در دمای بالای پانصد درجه سانتی گراد یک ساعت مقاومت کند؟ تولید کننده مجبور است قطر بدنه را طبق عرف بتن تعیین کند و این قطر پاسخگوی دما نیست و حفاظت اسناد و مدارک را نمی تواند عهده دار شود. پس نظریه نسوز بودن و مقاومت در مقابل بالای 500 درجه سانتی گراد رد می شود. اگر هم دمای بالایی به آن بخورد به نحوی که گرم شود و نتوان به گچ دست زد، گچ نرم شده و میریزد.به همین دلیل است که می گویند لوله بخاری با کمی فاصله از دیوار قرار بگیرد .

اما چه اتفاقی برای فلز می افتد که به صورت پوسته پوسته جدا می شود؟

اگر گچ را روی چوب یا فلز بریزید زود به آن می چسبد; و بعد از سخت شدن افزایش حجم پیدا می کند; پس از این که مدتی در مجاورت فلز ماند با فلزات ترکیب شده و ایجاد سولفات می کند و فلز ترکیده و به صورت پوسته پوسته از گچ جدا می شود.

روند تولید گاوصندوق آرکا

صندوق نسوز آرکا تولید کننده انواع گاوصندوق نسوز و ضدسرقت با افتخار و اطمینان به تولیدات بومی و داخلی به صورت کاملا شفاف و واضح اعلام می دارد اگر چنانچه محصول خاصی مد نظر شماست و کیفیت برایتان مهم است و یا حتی هر گاوصندوق دیگری را بخواهید تهیه کنید می توانید در روند تولید با ما همراه شوید و از هر مرحله از تولید گاوصندوق مد نظرتان از ما درخواست فیلمبرداری و ارسال آن را داشته باشید.

متاسفانه استفاده از گچ در تولید گاوصندوق نسوز به جای بتن کمی رایج شده است; در واقع گچ را ریخته و روی آن کمی بتن میریزند تا سفیدی آن دیده نشود; و به عنوان گاوصندوق نسوز عرضه می کنند; از اوصاف بتن وزن بالاست و طبق قاعده ارشمیدس دو مقدار مساوی از یک محصول باید وزن یکسان داشته باشد; مگر این که یکی از آنها مخلفات داشته باشد; گاوصندوق باید خودش اثبات کند که نسوز است و بتنی، نه آن که تولید کننده اش بگوید.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *