Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

بازکردن کدام قفل گاوصندوق راحت‌تر است؟

بازکردن کدام قفل گاوصندوق راحت‌تر است؟

قفل گاوصندوق را به جرات می‌توان قلب یک گاوصندوق به حساب آورد. گاوصندوق‌های خانگی معمولا یک قفل مکانیکی ترکیبی یا یک قفل الکترونیکی دارند. با این حال ممکن است برایتان سوال باشد که مزایا و معایب هر کدام از انواع این قفل‌ها چیست و از آن هم مهم‌تر اینکه کدام یک برای شما مناسب است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات را بیان کنیم.

زمانی که قرار است یک گاوصندوق به صورت آنلاین به مشتری فروخته ‌شود، از بین گزینه‌های مختلف با توجه به اندازه و جنس بدنه و قفل گاوصندوق گزینه‌هایی برای انتخاب به مشتری ارائه می‌شود. در سال‌های گذشته و در حدود سال ۱۹۶۵، مردم بیشتر قفل‌های الکترونیکی را ترجیح می‌دادند. این تصور که قفل یک گاوصندوق برای همیشه سالم خواهد ماند چیزی بیش از یک باور اشتباه نیست؛ همه‌ی انواع قفل‌ها از مکانیکی گرفته تا الکترونیکی و حتی ترکیبی ممکن است زمانی فرسوده و خراب شوند و احتیاج به تعمیر پیدا کنند. با این حال مسئله‌ی مهم این است که چه قفلی انتخاب کنیم که عملکرد بهتری داشته و مدت زمان بیشتری را بدون مشکل کار کند. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم انواع بسیار متنوعی از قفل گاو صندوق وجود دارد و تنها زمانی می‌توانیم به یک انتخاب مطمئن و آگاهانه دست بزنیم که اطلاعات خوبی از کارایی و نحوه عملکرد هرکدام داشته باشیم.

رمز مکانیکی گاوصندوق

قفل‌های شماره‌ دار مکانیکی 

قفل‌های مکانیکی شماره‌‌دار قفل‌هایی هستند که بیش از صد سال است که استفاده می‌شوند و یکی از رایج ترین رمزهای پراستفاده در گاوصندوق محسوب می شوند چرا که امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت این قفل گاوصندوق این است که اگر هر دو سه سال یک بار متخصصی آن‌ را بازبینی و سرویس کند، برای همیشه سالم خواهند ماند و به کار خود ادامه خواهند داد.

در بیشتر انواع قفل های ترکیبی، یک مجموعه چرخ دنده وجود دارد که برای انجام عملکرد استفاده می‌شود. این یک گروه از چرخ دنده‌ها است که رمز را می‌فهمد، و اگر شماره‌گیری شود، به شما امکان می‌دهد قفل را باز کنید. در حالی که تمام مجموعه‌ی چرخ دنده‌ها از اصول یکسانی پیروی می‌کنند، این ویژگی‌های امنیتی اضافی است که تفاوت ایجاد می‌کند.

یکی از معایب این مدل قفل این است که باز کردن آن‌ها کار حوصله سر بری است. باید آن را چندین بار به چپ بچرخانید، دوباره چندین بار به راست و این روند همین طور ادامه می‌یابد تا زمانی که بالاخره باز شود. اگر به باز کردن قفل گاو صندوق آشنا نباشید، هر دفعه باید به دنبال جهت چرخش قفل بگردید تا بالاخره بتوانید آن را باز کنید!

همچنین تعویض رمز مکانیک کار راحتی نیست و طی چندین مرحله صورت می گیرد، لازم به ذکر است در هنگام تعویض رمز قفل های مکانیکی، موجود بودن آچار آلن الزامی است.

اگر یک قفل شماره دار خراب شود، که در صورت سرویس نشدن این اتفاق رخ خواهد داد، با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد. احتمالا متخصصی برای تعمیر قفل خواهید آورد و او سعی می‌کند تا قفل گاوصندوق را باز کند، اما موفق نخواهد شد!

در نتیجه قفل گاوصندوق باید با دریل سوراخ و باز شود و بعد از آن قفل دیگری جایگزین قفل قبلی شود. این روند زمان‌بر و پرهزینه‌ای است به خصوص اگر قفل گاو صندوق از مدل قفل‌های با پیچیدگی و امنیت بالا باشد.

بنابراین اگر به صورت مداوم قفل را سرویس کنید هرگز خراب نمی‌شود و سالم می‌ماند؛ اما هم‌چنان باز کردن آن کار سختی خواهد بود.

قفل‌های الکترونیکی ساده

قفل های دیجیتال از دیگر رمزهای پرطرفدار به شمار می روند چرا که از قفل‌های مکانیکی پیشرفته‌تر و ایمن تر هستند. قفل گاوصندوق الکترونیکی همانند قفل سنتی کار می‌کند با این تفاوت که با وارد کردن یک ترکیب ۴ تا 8 رقمی در صفحه کلید الکترونیکی باز می‌شوند. تعداد این ارقام نیز بسته به نوع رمز متفاوت می باشد. صفحه کلید از طریق باتری کار می‌کند و وقتی رمز عددی صحیح وارد می‌شود مکانیسم قفل را درگیر می‌کند و اجازه می‌دهد تا دستگیره‌ی گاوصندوق حرکت کند تا بتوانید درب صندوق را باز کنید.

این قفل‌ها از قفل‌های مکانیکی ارزان‌تر بوده و هم برای مصارف خانگی و هم مصارف اداری استفاده می‌شوند. قفل‌های گاوصندوق الکترونیکی معمولا به همراه یک کد کاربری عرضه می‌شوند و کار کردن با آن‌ها کار دشواری نیست. کافی است رمز عبور را وارد کنید و در بعضی موارد کاراکتری مانند # به آن اضافه کنید و قفل باز می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که این قفل‌ها با نیرو فیزیکی و ضربه زدن باز نمی‌شوند. بعضی مدل‌ها از قفل گاوصندوق الکترونیکی با دو کد کاربری ارائه می‌شوند.

این قفل‌ها نیز همانند قفل‌های مکانیکی خراب می‌شوند اما معمولا هر کدام به شکل متفاوتی به مشکل بر می‌خورند. اگر یک قفل مکانیکی خراب شود چون مشکل از مکانیزم داخلی است باید آن را با دریل سوراخ کرد اما زمانی که یک قفل الکترونیکی خراب می‌شود در بیشتر مواقع مشکل از مدار خارجی قفل است به همین خاطر می‌توان به آسانی قطعه‌ی خراب شده را با نمونه‌ی سالم آن جایگزین کرد و قفل مجدد کار خواهد کرد. حافظه‌ی قفل به مدار داخلی آن مربوط می‌شود و با تعویض کردن قطعه‌ای از مدار خارجی رمز عبور از بین نخواهد رفت.

واضح‌ است که این قفل‌ها به خاطر عدم نیاز به سوراخ کاری و تعویض کل قفل هزینه‌ی کمتری را ایجاد کرده و در نتیجه ارزان‌تر هستند.

قفل‌های الکترونیکی ترکیبی

قفل گاوصندوق اگر از نوع الکترونیکی ترکیبی باشد می‌تواند مکانیزم‌های مختلفی را برای تامین امنیت گاوصندوق ارائه کند. بیشتر این مدل قفل‌ها از یک قسمت الکترونیکی تشکیل شده‌اند  که مانند قفل الکترونیکی ساده عمل می‌کند و یک رمز عبور یا بیشتر نیاز دارد. گاهی در کنار قسمت الکترونیکی یک قسمت قفل مکانیکی هم وجود دارد که پیچیدگی و امنیت گاوصندوق را بالا می‌برد، در نتیجه برای باز کردن این مدل قفل‌ها زمان بیشتری نیاز است.

مواردی نیز وجود دارند که یک کلید به همراه قفل الکترونیکی ارائه می‌شود تا در زمان فراموشی رمز عبور یه خراب شدن قفل الکترونیکی، بتوان با کلید قفل مکانیکی را باز کرد و به وسایل داخل گاوصندوق دسترسی داشت. باز کردن این مدل قفل مکانیکی آسان است، چون به غیر از مواقع اضطراری نیازی به استفاده از آن نخواهد بود.

نگهداری این کلید در جایی غیر از مکانی که گاوصندوق نصب شده است، به راحتی امکان پذیر است. قفل ترکیبی الکترونیکی به خاطر ارائه کردن ترکیب‌های الکترونیکی زیاد و عدم نیاز به کلید امنیت بالایی را ارائه می‌کند به همین خاطر می‌توانید از بابت محلی که کلید اضطراری قفل گاوصندوق را در آن قرار می‌دهید نگرانی نداشته باشید.

قفل‌های الکترونیکی توسعه یافته

در سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از قفل‌های پیچیده‌تر به بازار ارائه شده‌اند که فناوری‌های به کار رفته در آن‌ها جدید بوده و هر کدام به شیوه‌ی متفاوتی پیچیدگی و امنیت گاوصندوق را بالا می‌برند. بهتر است پیش از خریداری قفل گاوصندوق ابتدا نوع نیاز خود و درجه‌ی ایمنی لازم را تعیین کرده و بعد از آن دست به انتخاب بزنید.

رمز اثرانگشتی گاوصندوق

قفل‌های بایومتریک

قفل‌های معمولی چه مکانیکی باشند و چه الکترونیکی، عیب بزرگی دارند و آن مسئله مدیریت کلیدی و احتمال فراموش کردن کد است. قفل های بیومتریک با این مشکل کنار می آیند و این مسئله را به طرز درخشان حل می کنند.

قفل گاو صندوق بایومتریک دسترسی به وسایل داخل گاوصندوق را فقط با خواندن یک ویژگی جسمی متمایز از هر شخص، مانند شبکیه‌ی چشم یا در بیشتر مواقع با اثر انگشت امکان پذیر می‌کنند. اثر انگشت ایمن و کاربردی است زیرا منحصر به فرد است و قابل کپی نیست. شما نمی‌توانید آنها را نادرست قرار دهید به علاوه آنها در نوک انگشتان شما قرار دارند و خیالتان از بابت گم شدن آن‌ها راحت است!

با این حال قفل‌های بایومتریک مدافعان و مخالفان خاص خود را دارند. برخی افراد قفل‌های بایومتریک را ایمن نمی‌دانند. کارکرد منفی آن زمانی است که از اثر انگشت خود برای تعیین رمز عبور قفل استفاده کرده‌اید اما اسکن شما را قبول نمی‌کند. نمونه‌ی دیگر آن هنگامی است که قفل با انگشت چاپ شخصی باز می‌شود که کاربر ثبت شده ای نیست. این مهم است به این خاطر که از طریق این اشتباه اساس امنیت گاو صندوق زیر سوال می‌رود. اگر به استفاده از قفل بیومتریک اصرار دارید، همیشه قفلی چند لایه تهیه کنید که در کنار نیاز به اثر انگشت به یک رمز عبور نیز برای باز کردن قفل گاو صندوق احتایج داشته باشد.

قفل‌های دارای محدودیت زمان

قفل گاوصندوق با محدودیت زمان معمولاً بخشی از یک دستگاه قفل کننده است که به طور کلی در گاوصندوق‌های بانکی و موارد نیاز به امنیت بالا یافت می شود. عملکرد این قفل گاوصندوق به این صورت است که دوره‌های زمانی از طرف مالک گاوصندوق تعیین می‌شود و قفل گاوصندوق تنها در هر دوره‌ی زمانی برای مثال هر ۲ ساعت یک بار باز می‌شود. این مدل قفل گاوصندوق معمولا در کنار قفل دیگری استفاده می‌شود. قفل‌های دارای محدودیت زمانی معمولا از سه قفل تشکیل شده‌اند که با رسیدن زمان باز شدن اولین قفل، بقیه قفل‌ها نیز باز می‌شوند. این امر صرفا برای بالا بردن امنیت و پیچیدگی قفل گاوصندوق است.

قفل با تاخیر زمانی

قفل ترکیبی تاخیر زمانی معمولاً یک قفل ترکیبی دیجیتال و الکترونیکی است که با تایمر تأخیر ساخته می‌شود و باز شدن قفل را با یک مدت زمان تاخیر که صاحب گاوصندوق تعریف می‌کند، برای یک بازه زمانی کمتر از یک ساعت به تاخیر می‌اندازد. در مقابل قفل دارای محدودیت زمان، که قفل در یک زمان از پیش تعیین شده باز می شود، قفل های تاخیر زمانی هر زمان که قفل گاوصندوق باز شود، کار می‌کنند. با این حال مالک باید منتظر بماند تا زمان تاخیر تعیین شده سپری شود.

 گاوصندوق‌های تاخیر زمانی بیشتر در مشاغل با معاملات پول بالا یافت می شوند. قفل های ترکیبی تاخیر زمانی به دلیل بازدارندگی از سرقت درقفل‌های گاوصندوق های نقدی ترکیب می شوند. این یک ویژگی مفید در مورد سرقت است. کارمند شما به سادگی به سارق خواهد گفت که گاوصندوق روی تایمر است و به مدت 20 دقیقه باز نمی‌شود. قطعا دزد زمان طلایی خود را تلف نخواهد کرد و از خیر دزدی از شما خواهد گذشت!

قفل‌هایی با چندین رمز عبور

این یک ویژگی عالی برای مشاغلی است که دو یا چند نفر به صورت شریکی با یکدیگر مشغول به کار هستند. در این صورت برای باز شدن قفل گاو صندوق نیاز به دو رمز عبور و یا بیشتر از دو تا است. هنگامی که دو نفر برای گشودن گاوصندوق حاضر هستند، می‌توانند تأیید کنند که هیچ یک از آ‌ن‌ها کاری را که می‌تواند به تجارت آسیب برساند انجام نمی‌دهند.

رمز ترکیبی گاوصندوق

قفل‌های چند کاربره

در صورتی که افراد مختلفی به گاوصندوق شما دسترسی داشته باشند می‌توانید کد مجزایی به هر کدام از آن‌ها اختصاص دهید. در این صورت زمانی که یکی از کارکنان شرکت را ترک می‌کند می‌توانید فقط کد مربوط به او را حذف کنید و از آن‌جا که کد آن‌ها تغییر نکرده است، دیگر کارکنان نیازی به یادآوری کد جدید ندارند.

قفل با قابلیت پشتیبانی از تاریخچه‌ی باز شدن

این ویژگی با چندین کد کاربری بسیار خوب کار می‌کند. وجود تاریخچه‌ی باز شدن به این خاطر است که بفهمید کدام کد در چه زمانی گاوصندوق را باز کرده است. به این ترتیب زمانی که شخصی گاوصندوق را باز کرد و وسیله‌ای گم شد یا مشکلی به وجود آمد، به آسانی می‌توانید بفهمید که باید به چه کسی مشکوک شوید. گزینه‌های قفل ایمن الکترونیکی با قیمت مناسب‌تر، دارای یک صفحه نمایش ال ای دی کوچک هستند که با کمک آن می‌توانید حتی زمانی که قفل گاوصندوق باز نیست به تاریخچه‌‌ی استفاده از گاوصندوق نگاه کنید و زمان باز شدن توسط هر کد را بررسی کنید.

قفل با قابلیت پشتیبانی از وای فای

این مدل قفل گاوصندوق مانند مدل قبلی با تاریخچه‌ی حسابرسی عمل می‌کند اما این مزیت بر آن افزوده شده که برای بررسی کردن تاریخچه‌ی باز شدن قفل گاوصندوق نیازی به مراجعه‌ی حضوری به گاوصندوق ندارید و تمامی آمار و اطلاعات مربوط به زمان و کد استفاده شده برای باز کردن گاوصندوق از طریق اینترنت برای شما ارسال خواهند شد.

به خاطر داشته باشید که لزوما پیچیده ‌ترین قفل موجود در بازار قفل مناسب برای گاو صندوق شما نیست؛ عوامل متعددی نیاز شما به پیچیدگی قفل را تعیین می‌کنند که از این عوامل می‌توان به اندازه‌‌ی گاوصندوق، محل نگهداری آن، خانگی یا اداری بودن گاوصندوق و از همه مهم‌تر میزان ارزش وسایلی که در گاوصندوق قرار می‌دهید اشاره کرد. پیش از خریداری قفل گاوصندوق لازم است این موارد را برای خود روشن کرده و از نیاز خود به قفل گاوصندوق به درستی آگاهی داشته باشید.

فروشگاه اینترنتی گاوصندوق آرکا

گاوصندوق آرکا مجموعه تولیدی انواع گاوصندوق، درب های نسوز و سیستم‌های ضد سرقت که بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید گاوصندوق‌های نسوز دارد. محصولات این شرکت در اندازه‌های متفاوت و کاربری‌های گوناگون از گاو صندوق خانگی تا اداری را در بر می‌گیرد. به دست آوردن گواهینامه‌های متعدد برای کیفیت و ماندگاری و ایمنی صندوق نسوز آرکا، اعتبار ویژه‌ای به تولیدات این شرکت ایرانی بخشیده است. شما می توانید تمامی گاو صندوق های آرکا را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر آرکا و با تخفیف ویژه بصورت اینترنتی خریداری کنید.

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *