Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

مراحل تولید یک گاوصندوق استاندارد

در این مقاله ، روند کلی و جامع از بخشها و مراحل تولید یک گاوصندوق استاندارد ارائه خواهد شد . در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه ، محصول مورد بحث ، جزو ابزارها و وسایل امنیتی محسوب میشود لذا در برخی موارد به ناچار از شرح جزئیات چشم پوشی گردیده است. هدف اصلی نگارنده این مقاله، ارتقای سطح آگاهی فنی خواننده است. چرا که اگر شما قصد خرید گاوصندوق ایمن و مطلوب را داشته باشید ، مطمئنا دانستن اطلاعات فنی، میتواند کمک شایانی به شما در یک خرید مطلوب داشته باشد.

بصورت کلی ، جدای از مرحله طراحی اولیه، مراحل تولید گاوصندوق استاندارد شامل شش مرحله زیر است:

  1. خم و برش ورق: در اولین قدم صفحات ورق که اغلب از جنس فولاد (steel) هستند ، بر اساس طرح و شابلون تعریف شده از قبل برشکاری میشوند. ضخامت و ابعاد به نسبت مدل گاوصندوق متفاوت است. برش کاری ها شامل بدنه بیرونی و داخلی گاوصندوق است. بعد از برشکاری، اطراف صفحات ورقها براساس زوایای ازقبل مشخص شده ، با دستگاه مخصوص، خمکاری میشوند.
  2. کلاف: جداره های بیرون و داخلی گاوصندوق با استفاده از نقطه جوش و یا دستگاه جوش معمولی به همدیگر متصل و به اصطلاح کلاف میگردند. مرحله کلاف کاری بدنه، باید بصورت ظریف و با دقت بالا انجام شود، چرا که شالوده و چهارچوب اولیه گاوصندوق در این قسمت ایجاد میشود. بنابراین هرگونه خطا و اشتباه کوچک میتواند در مراحل بعدی و نهایتا تولید گاوصندوق مشکل ایجاد کند.
  3. بتن ریزی: پس از کلاف شدن بدنه ها، جداره بین پوسته داخل و بیرون گاوصندوق از بتن پر خواهد شد. میزان غلظت و عیار بتن باید به نسبت سایز و مدل گاوصندوق ، تنظیم شود. بتن ریزی معمولا در دو یا سه مرحله انجام میشود. این بخاطر شرایطی است که تزریق بتن به درون جداره ها باید کامل و بدون ایراد باشد. اگر بتن یکجا و در یک مرحله وارد جداره ها شود امکان ایجاد فضاهای خالی وجود دارد. لازم به ذکر است که در گاوصندوق های بزرگ با استفاده از میلگرد و در مدلهای کوچک به کمک رابیتس ضخیم ، بتن مسلح جاسازی میگردد. خشک شدن بتن مستلزم مدت زمان نسبتا زیادی است. چراکه این فرایند باید بصورت عادی و با گرمای طبیعی محیط باشد، در غیر اینصورت مرطوب بودن بتن و یا خشک کردن آن با حرارت مستقیم ، امری غیر اصولی محسوب میشود.
  4. نصب درب: درب گاوصندوق به موازات بدنه در مراحل قبلی بصورت جداگانه تولید شده و در این مرحله ، کار اتصال دربها بر روی بدنه انجام می پذیرد. به این مرحله لولاکاری هم گفته میشود. زیرا اتصال درب به بدنه بواسطه لولا ها صورت میگیرد. ضخامت و جنس لولاها به مدل گاوصندوق بستگی دارد. لولا در هر سایز و ضخامتی میبایست دو ویژگی را حتما داشته باشد. یکی روان بودن و دیگری مقاومت در برابر سایش. بطور کلی لولای گاوصندوق خصوصا در مدلهای بزرگ باید قابلیت تزریق روغنهای روانساز(lubricant) را داشته باشد. این مسئله هم به روان شدن درب و هم به کم کردن استهلاک و سایش لولا کمک میکند.
  5. رنگ آمیزی: در این مرحله ، گاوصندوق ها در یک محفظه جداگانه از خط تولید با استفاده از پمپ رنگ و دستگاه پیستوله ، و بصورت افشانه ای ، رنگ آمیزی میشوند. البته بعضی مدلها هم بنا به سفارش مشتری ، بصورت کوره ای و با پودر رنگ مخصوص رنگ میگردند. البته در این مرحله ، قبل از رنگ آمیزی حتما باید سطح بدنه گاوصندوق تمیزکاری و سیقل شده و قسمتهای ناهموار بوسیله بتونه سنگی مخصوص پر و مسطح شوند. رنگ آمیزی باید با دقت و ظرافت انجام شود و هیچ نقطه ای بدون رنگ باقی نماند.
  6. مونتاژ: در آخرین بخش از روند تولید گاوصندوق و پس از خشک شدن کامل رنگ بدنه ، کلیه قطعات و یراق آلات روی درب گاوصندوق نصب میشوند. دقت و ظرافت این مرحله به مراحل قبلی از جمله کلاف و نصب درب ارتباط مستقیم دارد. اگر کلاف و بدنه گاوصندوق به درستی انجام نشده باشد ، نصب یراق الات و مراحل پایانی تولید با مشکل رو به رو خواهد شد. بعد از مونتاژ کلیه قطعات ، گاوصندوق بسته بندی شده و به انبار محصولات منتقل میگردد.

 

 

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

 gavsandogh_arka@

تاریخ آخرین به روزرسانی:1399/09/18

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *