Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

آیا گاوصندوق با استداندارد جهانی در ایران وجود دارد؟

برای این که مطمئن شویم آیا  گاوصندوق با استاندارد جهانی در ایران وجود دارد یا نه باید رقابت بین تولید کنندگان گاوصندوق در ایران را بررسی کنیم. چون از دل رقابت است که کیفیت بیرون می آید. در دنیای امروز و وجود رقابت میان واحدهای متعدد تولیدی که هر کدام ادعای برتری نسبت به سایرین را دارند به آسانی نمی توان مرغوبیت یک محصول را نسبت به دیگری تشخیص داد و برای یک خرید هوشمندانه نیاز داریم تا به طور کامل هر محصول را تحلیل کنیم.

برای مثال افرادی که مسلمان هستند برایشان بسیار مهم هست که غذایی که مصرف می کنند حلال باشد که برای پاسخ به این نیاز سازمانی به وجود آمد که بعد از بررسی محصول هر سازمان در صورت اخذ صلاحیت مجوز ثبت مهر حلال را روی محصولات می دهد. حتی برخی محصولات مصرفی را اگر بسته بندی آن را تحلیل نمایید انواع مجوز ها از قبیل سیب سلامت،استاندارد، ایزو و….دارد.

ثبت این علایم و نشانه ها به صورت دلخواه نمیباشد و رفت و آمد بین راهرو ها و تقبل هزینه های گزاف را در پی دارد.

چرا تولید کنندگان متحمل این هزبنه ها می شوند؟؟؟

تولید کنندگان به دنبال کسب این مجوزها هستند زیرا مصرف کنندگان درخواست میکنند و برای مصرف کنندگان وجود این علامات و نشانه ها دلیلی بر اثبات حقانیت و برتری یک کالا بر دیگری هست.

در این مقاله ما قصد داریم به موضوع گاوصندوق با استداندارد جهانی در ایران و یکی از این علامات را بررسی کنیم که با اسم ایزو بین مصرف کنندگان مشهور هست.

سازمان بین‌المللی استاندارد ISO که مرکز اصلی آن در ژنو می باشد. در 24 فوریه سال 1947 به منظور یکپارچه کردن تدوین استاندارد در سراسر جهان و ایجاد تسهیلات در تجارت بین‌المللی حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و توسعه همکاری های علمی، تکنولوژیکی،  اقتصادی و … با عضویت 25 کشور به فعالیت خود ادامه داد. به دنبال پیوستن تدریجی سایر کشورهای جهان این سازمان در حال حاضر دارای 132 عضو شامل 90 عضو اصلی 34 عضو مکاتبه‌ای و 8 عضو مشترک می باشد که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله اعضای اصلی آن بوده و با فعالیت در کمیته‌های فنی ایزو در تدوین استانداردهای بین‌المللی مشارکت داشته و دارد. این استاندارد که تعداد آنها در حال حاضر 11950 مورد می باشد توسط 2856 کمیته و زیرکمیته و بیش از سی هزار کارشناس تدوین گردیده‌اند.

گاوصندوق با استداندارد جهانی در ایران و ایزو:استانداردهای 9001-2000

این استاندارد در تولید انواع رزین های صنعتی استفاده می شود که به عنوان ضد زنگ و مثل بتونه به بدنه فولاد زده می شود تا مقاومت آن را در مقابل خوردگی بیشتر کند و اگر از رزین های صنعتی در تولید گاوصندوق استفاده کنیم دیگر به آسانی خوردگی به وجود نمی آید. علاوه بر این تولید گاوصندوق در زیر شاخه وزارت صنعت و معدن انجام می گیرد.

روش اجرایی :

در ISO 9001:2000 حداقل باید 6 روش اجرایی تهیه و تدوین گردد. روش اجرایی بیان می کند که فعالیتی مثل تولید گاوصندوق را چه کسی ، چه وقت و کجا انجام می دهد . این روشهای اجرایی الزامی عبارتند از:

 1 -کنترل مدارک

 2- کنترل سوابق

3-کنترل محصول نا منطبق

 4- اقدام اصلاحی

5- اقدام پیشگیرانه

 6- ممیزی داخلی.

فرمها:

برای اجرای نظام کیفی ISO 9001:2000 باید تمام فعالیتهایی که انجام می شود شامل تولید ،بازرسی ،آزمایش و… در فرمهای مربوطه که متناسب هر سازمانی طراحی می گردد،ثبت گردد.

ثبت فعالیتها در فرمها کمک می کند که بتوان سوابق کلیه محصولاتی که تولید شده است را ردیابی نمود .

مسؤلیت مدیریت :

مسؤلیت،اختیارات و شرح وظایف هر شخص باید مشخص گردد . مدیریت ارشد باید تعهد خود را به برآورده نمودن الزامات مورد نظر مشتری و الزامات قانونی و دولتی اثبات نماید. مدیر عامل یکی از مدیران خود را به عنوان نماینده مدیریت در کیفیت به منظور اطمینان از اثر بخشی نظام مدیریت کیفیت انتخاب می کند. کلیه گزارشهایی که واحد های مختلف شرکت به هم دیگر یا به مدیر عامل ارائه می نمایند باید به صورت دوره ای مشخص گردد.

مدیریت منابع :

منابع بر 2 نوع است :

1- منابع انسانی که همان نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام کلیه فعالیتها است .

2- زیر ساختار که منظور تجهیزات، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، ساختمان،‌ فضا و … است . مدیر ارشد سازمان باید منابع کافی را بدین منظور فراهم نماید. سازمان باید از پرسنل شایسته برای فعالیت های موثر بر کیفیت استفاده نماید. شایستگی پرسنل به 4 عامل زیر بستگی دارد :

1- آموزش

2- تجربه

3- تحصیلات

4- مهارت

برای افزایش شایستگی پرسنل سازمان باید برنامه آموزشی برای کلیه پرسنل تدوین نمود. این آموزش ها می تواند داخل یا خارج از شرکت باشد. پدید آوری محصول و کلیه فرایندهای در ارتباط با مشتری باید شناسایی گردد و نیازمندی های مربوط به محصول باید بازنگری گردد. فرایند خرید یکی از فرایندهای مهم محسوب می گردد. کلیه تامین کنندگان که از آنها مواد یا خدماتی خریداری می گردد مانند فروشندگان، تولیدکنندگان مواد، شرکتهای باربری، تعمیر کاران خارج از شرکت و … ابتدا باید ارزیابی شوند. معمولا تولید کنندگان بر اساس درجه a,b,c تقسیم بندی می شوند.

شرایط انبار

در فرایند خرید قبل از تحویل مواد توسط انبار ابتدا باید مواد ورودی مورد بازرسی و آزمایش قرار گرفته و تایید شوند. سپس در کاردکس انبار ثبت شود. کلیه مواد موجود درانبار باید دارای کد شناسایی و ردیابی باشند و وضعیت بازرسی آنها که تایید شده یا نشده یا مشروط هست مشخص باشد. شرایط نگهداری کلیه کالاها اعم از مواد یا محصول باید مشخص گردد.

این شرایط شامل دمای مورد نیاز، فضای انبار ، رطوبت و … می باشند. سازمان باید از انبارهای مناسب بدین منظور برخوردار باشد . کلیه دستورالعمل های تولیدی درحدی که نیاز باشد باید تدوین گردد. برای اطمینان از سرویس دهی خوب باید تعمیرات پیشگیرانه بر روی کلیه تجهیزات و دستگاههای شرکت به صورت دوره ای صورت گیرد. هر گونه تعمیرات چه به صورت دوره ای یا اتفاقی باید در فرمهای مربوطه ثبت گردند.

 اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود کلیه فرایندها می بایست بر اساس نقشه فرایندهای مربوطه کنترل و مورد پایش قرار گیرند. از جمله موارد مورد اندازه گیری، میزان رضایت مشتری است که می تواند از طریق فرمهایی به صورت مصاحبه یا تکمیل توسط مشتریان تعیین گردد. اهداف کیفی که برای ماهها و سالهای بعد تعیین شده اند باید به صورت دوره ای تعریف شده مثلا هر سه ماه یک بار مورد پایش قرار گیرند.

ممیزی

قبل از ممیزی خارجی توسط مؤسسه گواهی دهنده باید سیستم مدیریت کیفیت توسط چند نفر از پرسنل شرکت که معمولا همان اعضای کمیته راهبری iso هستند ، تحت ممیزی داخلی قرار گیرد . این میزان توسط مشاور آموزش داده می شوند . اجرای ممیزی داخلی معمولا سالیانه 2 یا 3 بار در سال باید انجام پذیرد. گواهی که توسط مؤسسه گواهی دهنده صادر می شود تا 3 سال اعتبار دارد ولی مؤسسه گواهی دهنده هر سال یا 6 ماه یکبار سیستم کیفی شرکت را ممیزی مراقبتی می نماید. سازمان به منظور بهبود سیستم کیفیت شرکت باید کلیه موارد عدم انطباقی که درسسیتم پیش می آید را با اقدام اصلاحی و پیشگیرانه رفع نماید . همچنین باید پروژه هایی را تحت عنوان پروژه های بهبود مستمر به منظور ارتقاء روند کیفی محصولات خود تعریف و اجرا نماید .

گاوصندوق با استداندارد جهانی در ایران و ISO 9000

در سال 1978انگلستان استاندارد مدیریت کیفیت BS5750 را برای سازمان های خود جهت افزایش کیفیت معرفی نمود. سپس در سال 1987 و 1994 این استاندارد توسط اداره استاندارد جهانی بازنگری و تحت نام استانداردiso9000 مشهور گردید. این استاندارد توسط کشورهای دنیا پذیرفته شد و به عنوان مرجعی برای استاندارد کردن فعالیتهای مدیریت کیفیت معرفی شد و تا کنون در هزاران سازمان کوچک و بزرگ دنیا استقرار یافته است. معرفی خدمات مشاوره ای برای استقرار نظام مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 مراحل زیر در سازمان به اجرا گذارده می شود :

مرحله اول :

بررسی شرایط کنونی شرکت:

در این مرحله از سازمان بازدید به عمل می آید

مرحله دوم :

آموزش نیازمندیهای ISO 9001:2000 و انجام آموزشهای تخصصی

این استاندارد شامل : برنامه ریزی و تکمیل آموزشهای کاربردی در زمینه های زیر است :

  1. نیازمندی های استاندارد
  2. مستند سازی
  3. نحوه تدوین نظامنامه مدیریت کیفیت
  4. نحوه تدوین روش های اجرایی
  5. نحوه تدوین دستورالعمل ها
  6. نحوه تدوین جداول و فرمهای مربوطه
  7. نحوه سازماندهی و نگهداری فایل های کامپیوتری نظام
  8. نحوه کد گذاری مدارک ، مواد ، تجهیزات و استانداردها

مهارتهای تخصصی شامل :

فنون آماری ، کالیبراسیون، ممیزی داخلی ، چرخه بهبود مستمر، کار تیمی ، حل مسئله وانجام آموزشهای تکمیلی لازم دیگر بر حسب نیاز

مرحله سوم :

مستند سازی نظام مدیریت کیفیت بر اساس ISO 9001 :2000

مستند سازی در این مرحله کلیه فعالیتهای سازمان بر طبق استاندارد مستند می گردد و این مستندات در چهار سطح زیر تهیه می گردند:

  1. نظام نامه و خط مشی و اهداف کیفی
  2. روش های اجرایی و نقشه های فرایند
  3. دستورالعمل ها
  4. فرمها و جداول

مرحله چهارم :

اجرای مستندات

در این مرحله آموزش های لازم جهت اجرای مستندات تهیه شده انجام می گردد که شامل :

  • اجرای دستورالعملها توسط کلیه پرسنل
  • اجرای روشهای اجرایی توسط مسئولین واحدها
  • اجرای نظام مدیریت کیفیت بر اساس نظامنامه

مرحله پنجم :

انجام ممیزی داخلی که شامل موارد زیر می باشد.

تهیه روش اجرایی ممیزی داخلی

آموزش ممیزان داخلی

برنامه ریزی اجرای ممیزی داخلی

برگزاری ممیزی داخلی

تهیه گزارش ممیزی داخلی

انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مربوط به ممیزی داخلی

مرحله ششم :

ممیزی خارجی

بررسی شرکتهای گواهی دهنده معتبر

انتخاب شرکت گواهی دهنده

عقد قرارداد با شرکت گواهی دهنده

برگزاری ممیزی خارجی

و در نهایت:

اخذ گواهینامه ISO 9001 سال 2000

در سال 2007 میلادی صندوق نسوز آرکا در راستای احترام به حقوق مصرف کننده موفق به اخذ گواهینامه ISO9001-2000 شد و هم اکنون تمام گاوصندوق های تولید شده توسط صندوق نسوز آرکا دارای نشان UKAS می باشد.

در این مقاله به موضوع گاوصندوق با استداندارد جهانی در ایران پرداختیم. برای مطالعه سایر مقالات اینجا کلیک کنید.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *