Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

از صندوق بین المللی پول چه می دانید

آشنایی با صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول به آی.ام.اف (IMF)  یا صندوق نیز مشهور است. این صندوق به عنوان یکی از نهادهای فراگیر و بین المللی است که توسط 185 عضو اداره می‌شود. باتوجه به نرخ تبدیل ارز و تراز پرداخت‌ها بر سیستم مالی جهانی نظارت می کند و در مواقع نیاز کمک نقدی و تخصصی به کشورهای متقاضی ارائه می‌دهد.

طرح اولیه صندوق بین المللی پول در جولای 1944 در کنفرانس برتن وودز مطرح شد; 45 کشور مطرح کننده طرح به دنبال بنا نهادن چهارچوب همکاری اقتصادی بودند; که در قالب آن از تکرار سیاست های اقتصادی فاجعه آمیزی که منجر به دوران رکود بزرگ دهه 30 میلادی شده بود، اجتناب کنند.

تعداد اعضای صندوق جهانی پول با عضویت مونته نگرو در 18 ژانویه 2007 به 185 رسید; تمامی کشورهای عضو سازمان ملل به استثناء کره شمالی ، کوبا ، آندورا ، موناکو ، لیختن اشتاین ، تووالو و نارو عضو این سازمان هستند. از دیگر کشورهایی که تاکنون به عضویت این سازمان درنیامده‌اند میتوان تایوان، فلسطین و جمهوری صحرا را نام برد.

جالب است بدانید که حدودا 2716 نفر از 165 کشور کارمند در این سازمان مشغول به کار هستند; و میزان وام اعطایی این سازمان تا تاریخ 31/07/2006 حدود28 میلیارد دلار احتساب شده است.

اهداف صندوق بین المللی پول

  1. ایجاد همکاری مالی بین المللی از طریق یک نهاد ثابت که ابزار لازم برای مشاوره و تشریک مساعی در مشکلات مالی جهانی را فراهم می آورد.
  2. ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه و تعدیل تجارت جهانی و همکاری در جهت  پیشبرد و حفظ بازار کار و درآمدهای حقیقی و نیز توسعه منابع درآمد‌‌ زا برای تمام اعضا به عنوان هدف اساسی در سیاست گذاری‌های اقتصادی.
  3. تقویت ثبات در بازار تبدیل ارز و حفظ نظام یکپارچه در مبادلات ارزی میان اعضا ونیز اجتناب از افت ارزش ارز به دلیل رقابت های نادرست در بازار جهانی.
  4. کمک به بنا نهادن نظام چند جانبه  پرداخت‌ها در حوزه مبادلات جاری میان اعضا و در حذف محدودیت‌های تبدیل ارز خارجی که مانع رشد تجارت جهانی می‌شود.
  5. ایجاد دسترسی موقت اعضا به منابع صندوق با رعایت جوانب امنیتی لازم برای تسهیل در اصلاح ترازهای پرداخت ناهماهنگ.

به طور خلاصه ، هدف اصلی تشکیل این صندوق ارتقای میزان همکاری مالی ، جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند، می‌باشد.

آرامش کامل را با آرکا تجربه کنید

نگارنده: وحید اورنگ حسابدار آرکا

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *