Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

انواع مختلف گاوصندوق

چرا از گاوصندوق استفاده کنیم؟

گاوصندوق‌ راه حل‌های مناسبی برای حفظ اشیای قیمتی و با ارزش ما هستند. حفظ و نگهداری از اشیای قیمتی در خانه، محل کار  و… همواره مسئله‌ای مهم و قابل توجه برای تمامی جوامع و گروه‌ها بوده ‌است. اینکه چگونه اشیاء قیمتی و با ارزش خود را از گزند آسیب‌ها و بلایای طبیعی و یا سرقت‌ حفاظت کنیم و بتوانیم از سرمایه‌های خود به خوبی نگهداری کنیم، باعث شد تا وسیله‌ای با نام گاو صندوق ساخته و در اختیار عموم قرار گیرد.انتخاب نوع مناسب گاو صندوق‌ها نیز در تعیین میزان امنیت بسیار موثر است. لازم است بدانید که گاوصندوق‌های ایمن باید چه ویژگی‌هایی باشند و گاوصندوق مناسب شما کدام است؟

از آنجایی‌که مدل‌های مختلفی از گاوصندوق‌ها برای گروه‌های مختلفی از کاربران ساخته شده ‌است، تعیین نوع کاربری و هدف از تهیه این وسیله بسیار مهم خواهد بود. شناخت ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها و دلیل استفاده از هر کدام، راهنمای بسیار مناسبی برای یک انتخاب درست و کاربردی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد موضوعات زیر به بحث و گفتگو بپردازیم:

  1. گاوصندوق چیست؟
  2. دلایل استفاده از گاو صندوق
  3. انواع گاوصندوق
  4. انتخاب یک گاوصندوق مناسب

گاوصندوق چیست؟

اگر به آثار باستانی توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که مردمان در دوره‌های مختلف، به دنبال راه‌های مناسب برای پنهان کردن اشیاء قیمتی خود بودند. کوزه‌های سفالی پنهان شده در زیر خاک که مملو از سکه بودند، اهرامی که با طراحی پیچیده، حافظ ثروت مصریان بودند، انتخاب غارها و نقاط صعب العبوری که احتمال آسیب کم‌تری در زمان حمله قوم‌های مختلف و بلایای طبیعی داشتند برای پنهان ساختن سرمایه‌ها، از جمله روش‌هایی بودند که بشر برای حفظ کالاهای ارزشمند خود از آن‌ها استفاده کرده‌ است. اما با پیشرفت و رشد جوامع بشری و نیاز به برداشت یا استفاده راحت‌تر از این سرمایه‌ها در هر زمان، انسان را مجبور ساخت تا راه حل دیگری بیاید. گاوصندوق، وسیله‌ای محبوب و پر استفاده‌ای بود که اولین نوع آن به قرن 13 باز می‌گردد. در پی کاوش‌های صورت گرفته مشخص شد که رامسس دوم در مصر، از یک نوع صندوق چوبی محکم با قفل مجهز به پین‌های مدرن برای نگهداری اشیاء خود استفاده کرده‌ است.

در ادامه، تجار رومی از صندوق‌هایی استفاده می‌کردند که قفل آن‌ها تنها با یک کلید باز می‌شد. یعنی شکاف کلید به نحوی طراحی می‌شد که تنها با یک وسیله شبیه کلید منحصر به فرد خود باز گردد.

تا اینکه در قرن 18 با توجه به رشد صنعت و افزایش اهمیت موضوع امنیت، انواع قفل‌های رمزنگاری شده و امنیتی طراحی شد و باعث تحول عظیمی در صنعت ساخت گاوصندوق‌ها گردید. از اوایل سال 1818 طراحی گاوصندوق‌ها به شکل امروزی شروع و در سال 1853 نوع محکم و ایمنی از این گاوصندوق‌ها توسط دو برادر به بازار معرفی گشت. از این تاریخ به بعد صنعت ساخت گاوصندوق به عنوان یک حرفه ضروری و پیشرفته شروع به فعالیت کرد.

انواع مختلف گاوصندوق

چرا باید از یک گاوصندوق استفاده کنیم؟

از آن‌جایی‌که نگهداری اشیای قسمتی مانند وجه نقد، سکه، طلا و اسناد و مدارک با ارزش در خانه کاری خطرناک است، داشتن یک گاوصندوق یک امری ضروری و غیرقابل اجتناب محسوب می‌شود.

در زیر به تعدادی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  1. نگهداری از اشیاء عتیقه

    شاید شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که به جمع‌آوری اشیاء زینتی و غیر زینتی عتیقه علاقه داشته باشید. به علت ارزش بالایی که این اشیاء دارند، کلکسیون اشیاء قدیمی شما باید تا حد امکان دور از چشم و در محلی ایمن باشد. داشتن یک این وسیله کمک بزرگی خواهد کرد.

  2. نگهداری از مواد خطرناک و یا شیمیایی

    داشتن مواد شیمیایی و یا سلاح‌های سرد و گرم در خانه مخصوصا اگر دارای فرزند باشید، کاری خطرناک است. تهیه یک گاوصندوق ایمن با سیستم امنیتی استاندارد، موجب حفظ جان اشخاص در مقابل این دست از خطرات خواهد شد.

  3. نگهداری از مدارک، اسناد، جواهرات و وجوه نقد

      نگهداری از اشیاء قیمتی چون طلا و جواهر، سکه، وجه نقد، چک و … در خانه بدون رعایت نکات امنیتی، کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. چراکه این اموال همیشه برای سارقان جذاب بوده و هیچگاه از گزند این گروه در امان نبوده‌اند. داشتن یک گاوصندوق محکم و مقاوم به ضربه و همچنین گاوصندوقی با سیستم قفل مجهز، راه حل مناسبی خواهد بود.

انواع مختلف گاوصندوق

گاوصندوق‌ها با توجه به نیاز اقشار مختلف و به منظور کاربردهای متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. این گاوصندوق‌ها قادرند تا اشیاء قیمتی با هر ارزش و اندازه‌ای را در خود نگه دارند. تنها باید به کاربرد خود توجه کنید تا گاوصندوقی متناسب با دارایی خود تهیه کنید. در این بخش به انواع مختلف گاوصندوق با توجه به کاربرد آن اشاره می‌کنیم.

گاوصندوق‌های خانگی  

از این مدل، برای نگهداری از اسنادی استفاده می‌شود که بسیار مهم بود و دریافت مجدد آن‌ها در صورت مفقود شدن، کار بسیار دشواری خواهد بود. بیش‌تر گاوصندوق‌های خانگی ضدحریق بوده و از آتش در امان هستند. همچنین انواع مختلف گاوصندوق ضد آب نیز برای مناطق با خطر احتمال وقوع سیل طراحی و ساخته شده‌اند. قیمت گاوصندوق خانگی، به آلیاژ به‌کار رفته در ساخت آن، ابعاد و اندازه، نوع سیستم قفل گاوصندوق و عواملی از این دست وابسته است.

گاوصندوق خانگی کوچک 

به این مدل گاوصندوق‌های قابل حمل نیز می‌شود. علت آن نیز ابعاد بسیار کوچک این دسته از گاوصندوق‌هاست. بنابراین می‌توان آن‌را به راحتی در کمد لباس، کشو، زیر تخت و محل‌هایی از این قبیل جاساز و پنهان کرد. گاوصندوق قابل حمل در مقابل سرقت چندان کارا و موثر نیست. بنابراین نباید در معرض دید قرار گیرد. از گاوصندوق‌های قابل حمل برای نگهداری اشیایی چون هارد دیسک‌ها، مدارک شناسایی، اسناد و … مخصوصا در زمان مسافرت استفاده می‌شود تا بتوان از گم شدن این مدارک جلوگیری کرده و همچنین از آن‌ها در هنگام وقوع حوادثی چون آتش سوزی محافظت کرد. گاوصندوق قابل حمل، برای نگهداری اشیاء بزرگ مناسب نیست. چرا که اندازه بسیار کوچکی دارد. به‌طور معمول از استیل ساخته شده و دارای قفل‌های دیجیتالی و الکتریکی هستند که به صورت یک یا دو قفله طراحی می‌شوند. از لحاظ قیمت، این مدل، مقرون به صرفه‌ترین مدل بوده و قیمت آن به نحوه‌ی طراحی و فضای داخلی آن وابسته است.

گاوصندوق بزرگ مدل خانگی 

وزن این دسته از وسیله‌ها بین 800 تا 2500 پوند است و بزرگ‌تر از نوع معمولی هستند. بنابراین فضای داخلی بیش‌تری را در اختیار کاربر قرار می‎‌دهند. این گاوصندوق در برابر سرقت ایمنی بیش‌تری دارد. همچنین به دلیل ابعاد بزرگ آن، وزن بالایی دارد. گاوصندوق بزرگ خانگی از فلز ساخته شده و در طراحی آن از سیستم روشنایی استفاده شده تا فضای داخلی گاوصندوق را روشن سازد. در طراحی این مدل، از قفل‌های پیچیده، قوی و مستحکمی استفاده شده که امنیت آن‌را دوچندان می‌کند. این مدل‌ها قابلیت نصب بر روی دیوار یا کف را داشته که توسط متخصصان این حوزه انجام می‌شود. قیمت این مدل نسبت به دو مدل قبلی بیش‌تر است.

ارسال رایگان گاوصندوق

گاوصندوق جواهرات  

شاید به این فکر افتاده باشید که از یک گاوصندوق ایمن و مناسب با طراحی ویژه برای نگهداری جواهرات خود استفاده کنید. از آن‌جایی که این اشیاء به ضربه حساسند، بنابراین باید از گاوصندوق‌هایی استفاده کنید که داخل آن‌ها طبقه‌بندی شده و هر بخش توسط پارچ‌هایی نرم و لطیف محافظت شده ‌باشد. طراحی داخلی آن‌ها به شکلی است که می‌توانید جواهرات مختلف مانند دستبند، انگشتر، گوشواره و … را در بخش‌های جداگانه قرار دهید. علاوه براین در برخی از انواع مختلف گاوصندوق یک قلاب داخل آن تعبیه شده که برای آویزان کردن گردنبندها استفاده می‌شود. دارای دو سبک اصلی به شکل مدل بلند که شبیه مستطیل است و مدل مربعی. قیمت این مدل با توجه نوع سیستم ضدسرقت آن و همچنین طراحی داخلی، متفاوت است. هرچه این طراحی خاص‌تر و پیچیده‌تر باشد، قیمت گاوصندوق نیز بیش‌تر خواهد بود.

گاوصندوق دیواری 

این مدل به گاوصندوق پنهان نیز معروف است. این گاوصندوق‌ها به علت داشتن عمق زیاد، امکان پنهان‌سازی در بین دو دیوار داخلی و خارجی بسیار محبوب بودند. وزن این مدل بسیار زیاد بوده و برای استفاده، نیاز به یک فضای ویژه و زیاد دارند. برای نصب آن‌ها به متخصصانی نیاز دارید که محل قرارگیری و پنهان‌سازی آن‌را مشخص کنند. قیمت این مدل نسبت به سایر مدل‌ها بیش‌تر است. چراکه علاوه بر قیمت هزینه نصب و اجرای آن نیز اضافه خواهد شد. گاوصندوق دیواری دارای وزن زیادی بوده و حمل و نقل آن نیز دشوار خواهد بود.

 چه مواردی برای خرید یک گاوصندوق باید مورد توجه قرار گیرد؟

برای خرید یک گاوصندوق مناسب خود، ابتدا باید به نیازها و کاربرد خود توجه کنید. اگر در جایی زندگی می‌کنید که جرم و جنایت در آن از آمار بالایی برخوردار است، باید گاوصندوقی تهیه کنید که کاملا مقاوم و ضدسرقت باشد. حتی اگر گاوصندوق خریداری شده دارای سیستم ضدسرقت و امنیت بالایی بوده اما از جنس مقاومی ساخته نشده باشد، از خطر آسیب در امان نخواهد ماند.

اگر احتمال وقوع سیل در محل کار یا زندگیتان بالاست و یا خطر آتش سوزی شما را تهدید می‌کند، باید از گاوصندوقی استفاده کنید که ضد آب و ضد حریق باشد. بنابراین توجه به این نکته نیز ضروری خواهد بود.

محل قرارگیری گاوصندوق و نحوه حمل و نقل نیز از دیگر نکاتی است که برای خرید باید به آن توجه کنید. در زیر به موارد مهمی که باید برای تهیه یک گاوصندوق مناسب به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

  1. ضدحریق بودن گاوصندوق

    گاوصندوقی مناسب است که ضدحریق و انفجار بوده و بتواند در مقابل آتش‌سوزی مقاوم باشد. گاوصندوق مورد نظر باید بتواند در درجه حرارت‌های بالا حداقل برای یک ساعت از خود مقاومت نشان دهد.

  2. ابعاد 

    قطعا مشخص کردن محل قرارگیری گاوصندوق قبل از خرید نکته بسیار مهمی است. اینکه به سایز و ابعادی برای قراردادن در محل مورد نظر نیاز دارید، نکته‌ایست که قبل از اقدام به خرید باید به آن توجه کنید. از طرفی، گاوصندوق مورد نیاز، باید با توجه به حجم وسایل مورد نظری که قرار است در آن قرار گیرد انتخاب شود.

  3. جنس و استحکام آن 

    نوع آلیاژ به‌کار رفته در گاوصندوق مورد نظر بسیار مهم است. گاوصندوقی مناسب خواهد بود که دارای بدنه‌ای مقاوم و محکم بوده و در برابر ضربه تحمل بالایی داشته باشد.

  4. ضدسرقت بودن  

    علاوه بر داشتن بدنه‌ای محکم و مقاوم باید دارای قفل‌های مجهز و ایمن با سیستم هشدار باشد تا دسترسی به محتوای آن‌را غیرممکن سازد.

  5. نوع قفل به‌کار رفته 

    باید توجه داشته باشید که کدام قفل برای شما مناسب است. نوع دیجیتالی یا مکانیکی؟ همچنین باید از داشتن کلید یدکی برای آن مطمئن شده و آن‌را در جای امنی قرار دهید.

  6. وزن 

    هرچه گاوصندوق از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار باشد، وزن بیش‌تری نیز خواهد داشت. بنابراین باید با توجه به کاربرد و محل قرارگیری گاوصندوق اقدام به انتخاب آن نمایید. چرا که گاوصندوق‌های سنگین به مراتب سختی حمل بیش‌تری خواهند داشت.خرید گاوصندوق نسوز آرکا

  7. گارانتی 

    گارانتی و خدمات پس از فروش برای خرید یک گاوصندوق نیز بسیار مهم است. بنابراین در هنگام خرید این وسیله به این نکته نیز توجه کنید.

  8. قیمت 

    باید توجه کنید که قیمت ارائه شده منطقی و متناسب با نوع و کیفیت باشد. از خرید گاوصندوق‌های گران و بی کیفیت خودداری کنید. همچنین هیچ‌گاه به دنبال یک گاوصندوق ارزان نباشید. چراکه در این مدل‌ها کیفیت و ایمنی رعایت نشده و نباید از آن انتظار استحکام و ایمنی بالایی را داشته باشید.

  9. طراحی 

    از گاوصندوق‌هایی با طراحی‌های متناسب با دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. نحوه‌ی استتار گاوصندوق در خانه نکته مهمی است. در واقع این وسیله تا حد امکان باید دور از چشم و دسترس قرارگیرد.

گاوصندوق‌ها، صندوق‌هایی محکم و مقاوم و با کاربردهای فراوان هستند. این وسایل حافظان مطمئنی برای سرمایه‌های اشخاص در منازل، محل کار، مسافرت و… بوده و از آن‌ها برای نگهداری اشیاء قیمتی و با ارزش و اسناد و مدارک مهم استفاده می‌گردد. تعیین نوع مناسب، در مرحله اول وابسته به نیاز کاربر و در ادامه وابسته به کیفیت و مقاومت آن در برابر آسیب‌های مختلفی چون سیل، زلزله، آتش سوزی و سرقت می‌باشد. گاوصندوق‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که هر کدام فضای خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ویژگی‌هایی چون ضدحریق بودن، قفل‌های چندگانه و مجهز، نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت گاوصندوق، از عوامل موثر بر کیفیت و قیمت این محصولات است. یک گاوصندوق مناسب و ایمن، موجب حفظ دارایی شما در محل کار و منزل خواهد شد.

آرکا

گاوصندوق آرکا مجموعه تولیدی انواع گاوصندوق، درب های نسوز و سیستم‌های ضد سرقت که بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید گاوصندوق‌های نسوز دارد. محصولات این شرکت در اندازه‌های متفاوت و کاربری‌های گوناگون از گاو صندوق خانگی تا اداری را در بر می‌گیرد. به دست آوردن گواهینامه‌های متعدد برای کیفیت و ماندگاری و ایمنی صندوق نسوز آرکا، اعتبار ویژه‌ای به تولیدات این شرکت ایرانی بخشیده است. شما می توانید تمامی گاو صندوق های آرکا را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر آرکا و با تخفیف ویژه بصورت اینترنتی خریداری کنید.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

 gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *