مقالات مرتبط

دسته بندی ها

تاریخچه ی ساخت اولین گاوصندوق

ایده ساخت اولین گاوصندوق در عصر حجر ایجاد شد. در ابتدا مردم آتش می پرستیدند، چون از آن می ترسیدند و از خود قوی تر و قدرتمند تر می دیدند. در ابتدا راه مقابله با آن را نمی دانستند و به همین علت نمی توانستند خود و وسایل خود را از دست آن نجات دهند. بسیاری از دست نوشته های بشر که می توانستند اطلاعات خوبی از آن زمان ها به ما بدهند صرفا به علت نبود یک وسیله برای حفاظت از آن ها از بین رفتند.

در طی قرون و اعصار متفاوت مردمان از سرزمین های مختلف به سبک های متفاوت به دنبال حفظ آثار و نوشته ها و وسایل ارزشمند خود از شر آتش یا آب یا غارت بوده اند.  به عنوان مثال می توان به مصری ها که وسایل مهم خود را در اهرام ها پنهان می کردند، آشوری ها در نقاط مختلف مدارک خود را چال می کردند، یونانی ها اطلاعات مهم خود را بر روی عاج فیل می تراشیدند.

وقتی که هیچ یک از روش های سنتی برای حفاظت از مدارک به کمک انسان ها نیامد آنها به دنبال ایجاد یک وسیله با قابلیت بالای حفاظتی افتادند. ژولیو سزار مدارک و گنجینه های خود را در یک صندوق محکم و ساخته شده از آهن نگه داری می کرد. اربابان فئودال به ساخت محل های زیرزمینی با نگهبانان قابل اعتماد پرداختند. بازرگانان از قرن 15 صندوق هایی از جنس بلوط که با آهن پوشیده شده بودند را توسعه دادند.

ساخت اولین گاوصندوق امروزی

از سال 1830 اولین  گاوصندوق ها از جنس آهن با دیواره های داخلی از جنس سنگ، چوب،  سیمان، آجر و غیره وارد بازار شد. در سال 1835 دو مخترع انگلیسی، به نام های چارلز چاب و زرمی چاب درولورهمپتون ، گاوصندوق را اختراع کردند و شروع به تولید محصولاتی ایمن و مقاوم کردند. برادران چاب، از سال 1818 به تولید قفل های متعدد اشتغال داشتند. ” قفل های چاب ”  تا سال 2000 تحت عنوان یک شرکت مستقل کار می کرد، تا این که به ” آسا آبلوی” فروخته شد.

در دوم نوامبر سال1886، مخترعی به نام ” هنری براون “، اختراعی را با نام “صندوقچه ای برای ذخیره سازی و نگه داری اسناد” به ثبت رساند. این جعبه به دلیل آن که از فلز ساخته شده بود در برابر آتش و ضربات احتمالی مقاوم بود. این جعبه با کمک یک قفل و کلید ، کاملا امن و حافظ محتویات درونش بود. همچنین قادر به سازماندهی و چیدمان به وسیله ارائه بخش های متفاوت برای سازماندهی اسناد مهم بود. اولین آزمایش های استاندارد برای یک گاوصندوق خوب در سال 1917 انجام شد. اگرچه این آزمایشات باعث شد بسیاری از این گاوصندوق های قدیمی کارایی و اعتبار خود را از دست بدهند.

اولین گاوصندوق ایران

تاریخچه گاوصندوق در ایران به یک قرن پیش بر می گردد; اولین گاوصندوق در ایران در سال 1297، از روی نمونه روسی آن ساخته شد، اما 20 سال طول کشید تا دومین تولیدکننده گاوصندوق ایرانی فعالیت خود را آغاز کند.

گروه صنعتی صندوق نسوز محمدزاده با نام تجاری آرکا با بیش از دو دهه تجربه و سابقه درخشان ؛‌ یکی از قدیمی ترین و به نام ترین برندهای این شاخه از صنعت در ایران می باشد. این گروه تولیدی که زمینه فعالیت آن،‌ طراحی و تولید گاوصندوق نسوز از جمله گاوصندوق نسوز خانگی و اداری در ابعاد مختلف،‌ گاوصندوق های آسانسوری طلافروشی،‌ ویترینی ، صندوق های امانات بانکی ، صندوق های هتلی ، صندوق های بایگانی ، درب های ایمنی خزانه ،‌ درب های محافظ و فرار خزانه و اجرای پروژه ساخت خزانه ها و محفظه های ایمنی با بالاترین ضریب امنیتی و استانداردهای روز می باشد با داشتن نیروهای با تجربه و متخصص در این زمینه و با به کارگیری فن آوری و تکنولوژی روز ،‌ همواره توانسته از پیشگامان این عرصه چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای منطقه ای باشد.

دراین مقاله به تاریخچه ی ساخت اولین گاوصندوق پرداختیم.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *