Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

تعمیر گاوصندوق قدیمی یا خرید گاوصندوق جدید

خرید گاوصندوق جدید یا تعمیر گاوصندوق قدیمی؟

تعمیر گاوصندوق قدیمی می‌تواند عمری دوباره به آن ببخشد، اما قبل از آن، سرمایه گذاری در خرید یک گاوصندوق خوب به عنوان یک وسیله‌ی امنیتی برای صاحبان خانه و مشاغل حساس که می‌خواهند امنیت بیشتری را برای وسایل و مدارک خود فراهم کنند، گزینه‌ای ضروری است. گاوصندوق‌ها با روش‌های مختلفی از جمله ایمن نگه داشتن وسایل با ارزش، به تامین امنیت خانه و محل کار افراد کمک می‌کنند.

انواع مختلفی از گاوصندوق‌های امنیتی وجود دارند و علاوه بر آن، مدل‌های متنوع قفل‌های گاوصندوق می‌توانند طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای خریداران گاوصندوق فراهم کنند. نقطه‌ی مشترک تمام گاوصندوق‌ها داشتن قفل است. اگرچه انواع مختلف قفل‌ها با هم تفاوت زیادی دارند، اما می‌توان مطمئن بود که گاوصندوق‌های ساخته شده توسط برندهای معتبر از نظر امنیت برتری بیشتری نسبت به سایر برندهای ناشناخته دارند.

گاوصندوق

چرا باید از گاوصندوق استفاده کنیم؟

قبل از آن‌که به بایدها و نبایدهای تعمیر یک گاوصندوق بپردازیم، ابتدا باید بدانیم چرا خرید یک گاوصندوق و البته انتخاب دقیق آن تا این اندازه مهم است.

  •     محافظت در مقابل حوادث

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، گاوصندوق‌ها در برابر حوادث و آسیب‌هایی مانند آتش سوزی، سیل و زلزله از مدارک با اهمیت و غیر قابل جایگزینی شما محافظت می‌کنند. کار عاقلانه این است که از قبل برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی آمادگی داشته باشیم و وسایل امنیتی را به کار بگیریم تا ضرر وارد شده را به حداقل برسانیم.

اگر خوش شانس باشید، ممکن است همین الان هم برای محافظت از محل کار خود در صورت اتفاقات ناگوار، بیمه داشته باشید. با این حال، بهتر است که اطمینان حاصل کنید از این‌که اسناد و مدارک مهم خود را در یک گاوصندوق ایمن نگه دارید. به علاوه، از این نکته که هر کجا که باشید وسایلتان ایمن هستند می‌تواند به آرامش خاطر شما کمک کند.

  • جلوگیری از سرقت

واضح است که یکی از معروف‌ترین دلایل برای خرید گاوصندوق‌ها، جلوگیری از سرقت است. با داشتن یک گاوصندوق، می‌توانید به افراد مجاز طبق خواسته خود اجازه‌ی دسترسی به آن را بدهید. علاوه بر این، قرار دادن اسناد و مدارک در یک کشو با قفل کار مناسبی نیست. یک کشوی دارای قفل را به راحتی می‌توان توسط یک دیلم و یا با برداشتن قفل باز کرد. گاوصندوق‌ها نسبت به چنین کشوهایی از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار هستند ضد دیلم و ضد برش هستند همچنین وزن بالای آن‌ها نیز از خطر جا به جایی و سرقت آن جلوگیری می‌کند.

  • پیشگیری از گم شدن مدارک

فرقی نمی‌کند تا چه اندازه فرد منظم و مرتبی باشید، باز هم همیشه این امکان وجود دارد که وسایل شما جا به جا یا گم شوند. طبیعی است که بخواهید همیشه از مکان ارزشمندترین مدارک خود مطلع باشید. گاوصندوق‌ها هرگونه شک و تردید در مورد مکان قرارگیری مدارک شما را از بین می‌برند. همان‌طور که قبلا اشاره شد، با در اختیار گذاشتن رمز عبور به اشخاص قابل اعتماد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که تنها افراد مطمئن به مدارک شما دسترسی دارند و علاوه بر آن، در صورت داشتن قفل‌های دیجیتالی توسعه یافته، می‌توانید به تاریخچه‌ی باز شدن گاوصندوق توسط افراد مختلف هم دسترسی داشته باشید.

چگونه گاوصندوق خود را سالم نگه داریم؟

منطقی‌تر است که از گاوصندوق خود به خوبی مراقبت کرده و نکات مربوط به حفاظت از آن را رعایت کنیم تا به تعمیر گاوصندوق نیاز پیدا کنیم. گاوصندوق‌ها معمولا اشیایی غیر قابل خراب شدن به نظر می‌رسند اما تنها زمانی این باور از بین می‌رود که به تعمیر گاوصندوق خود احتیاج پیدا کنید. رعایت نکات زیر می‌توانند در تداوم کارایی و سلامت گاوصندوق شما موثر باشند:

  • درب گاوصندوق را ببندید

درب‌های گاوصندوق بدون استثنا سنگین هستند. این نکته به خصوص در گاوصندوق‌های با مقاومت دمایی زیاد و با ایمنی بالا صدق می‌کند. بدنه و درب گاوصندوق معمولا از فولاد ساخته می‌شوند و دارای یک لایه محافظتی اضافی هستند که باعث افزایش وزن درب گاوصندوق می‌شود. اگر درب گاوصندوق برای مدت زمان طولانی باز باشد، باعث می‌‌شود تا لولاهای درب گاوصندوق دچار کشیدگی شوند. این مسئله به مشکلات تراز بندی و سختی در بستن و باز کردن درب گاوصندوق منجر می‌شود. در این صورت، مجبور به تعمیر گاوصندوق می‌شوید که با توجه به مشکل ترازبندی، هزینه‌ی بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد.

  • از خوردن آب به صفحه کلید و قفل الکترونیکی جلوگیری کنید

این نکته آن‌قدر ساده است که شاید احتیاجی به گفتن نداشته باشد اما با این حال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما هم به همین خاطر آن را به شما یادآوری می‌کنیم. مایعات به وسایل الکترونیکی آسیب می‌زنند، با برخورد مایعات به مدارات الکترونیکی قفل، مدار سوخته و کار باز کردن گاوصندوق هم بسیار سخت می‌شود و حتی ممکن است تعمیر گاوصندوق را کاری غیرممکن کند. در نتیجه مایعات را از قفل الکترونیکی خود دور نگه دارید.

  • گاوصندوق را به طور سالیانه سرویس کنید

درست مانند اتومبیل شما، گاوصندوق هم نیاز به سرویس منظم دارد. حداقل یک بار در سال به فکر سرویس و تعمیر گاوصندوق خود باشید تا در طولانی مدت از بروز مشکلات در ایمنی گاوصندوق خود جلوگیری کنید و در زمان و هزینه‌های تعمیر گاوصندوق صرفه جویی کنید.

برای سرویس و بروزرسانی گاوصندوق خود، بایستی از واحد خدمات شرکتی که گاوصندوق خود را از آن تهیه کرده اید کمک بگیرید.

آیا گاوصندوق جدید از قدیمی بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال، باید تفاوت‌های اصلی گاوصندوق‌ها را درک کنیم. عمر گاوصندوق قدیمی‌ می‌تواند معیار تعیین کننده‌ای برای ارزیابی گاوصندوق‌ها باشد. گاوصندوق شما چقدر قدیمی است؟ به طور کلی مواد و مکانیزم کار قفل‌های گاوصندوق‌های قدیمی با گاوصندوق‌های جدید و مدرن فرق می‌کند. در گذشته گاوصندوق‌ها آنقدر محبوب نبودند و کمتر کسی از آن‌ها استفاده می‌کرد، اما شکستن گاوصندوق‌ به خاطر مواد فولادی سنگین به کار رفته در طراحی بدنه‌ی آن‌ها کار سخت‌تری بود. گاوصندوق‌های قدیمی بسیار ضخیم و سنگین هستند. یک مسئله‌ی دیگر درباره‌ی گاوصندوق‌های قدیمی‌تر، مکانیزم قفل آن‌هاست. این گاوصندوق‌ها معمولا از قفل‌های مکانیکی ساده و به ندرت ترکیبی استفاده می‌کردند. در نتیجه برای کسانی که گاوصندوقی مدرن با قفل الکترونیکی یا بایومتریک را ترجیح می دهند، گاوصندوق قدیمی پاسخ‌گو نیست.

از طرف دیگر، هر چقدر که می گذرد گاوصندوق‌های جدید در طراحی بهتر می‌شوند و ظاهر زیباتری پیدا می‌کنند. هم‌چنین ویژگی‌های جدید و مفیدتری به آن‌ها اضافه می‌شود. گاوصندوق‌های قدیمی‌تر با توجه به وزن بسیار بالا و بدنه‌ی به شدت مقاوم، در برابر سوراخ شدن یا دزدیده شدن مقاوم‌تر هستند اما گاوصندوق‌های جدید از امکاناتی مانند قفل‌های پیشرفته‌تر برخوردار هستند. اگر گاوصندوقی دارید که سال‌های بسیاری است که در خانه‌ی شما جا خوش کرده است، تصمیم‌گیری درباره‌ی تعویض یا تعمیر آن با خود شماست. با این حال اگر گاوصندوق شما به طور مرتب سرویس شده باشد و آسیب جدی به آن وارد نشده باشد، احتمالا بتوانید با کمی تعمیر و نوسازی، باز هم از آن استفاده کنید. نوع قفل گاوصندوق خود را در نظر بگیرید. آیا فکر می‌کنید قفل کنونی گاوصندوق شما می‌تواند در ادامه هم برایتان مفید و کارآمد باشد؟ یا قفل مدرن‌تری می‌خواهید؟

هرچقدر آسیب‌های وارد شده به گاوصندوق در طی زمان بیشتر باشند، تعمیر گاوصندوق سخت‌تر شده و هزینه‌ی بیشتری می‌طلبد. تعمیر گاوصندوقی که آسیب فیزیکی جدی دیده باشد، شاید غیر ممکن نباشد اما به هر حال از میزان امنیت آن کم خواهد شد.

در مواردی ممکن است بدنه‌ی گاوصندوق سالم باشد و تعمیر گاوصندوق در تعمیر قفل آن خلاصه شود؛ در این صورت می‌توانید با تعمیر قفل گاوصندوق بار دیگر از آن استفاده کنید. گاهی قفل قابل تعمیر نیست؛ در این موارد، یکی از راه‌های پیشنهادی تعویض قفل گاوصندوق است. برای دانستن شرایط این کار، می‌توانید با شرکت سازنده‌ی گاوصندوق کنونی خود یا یک متخصص گاوصندوق مشورت کنید. اگر تمام روش‌های گفته شده در تعمیر گاوصندوق شما کارآمد نبودند، می‌توانیم بگوییم که زمان خداحافظی با گاوصندوق قدیمی فرا رسیده است. برای خریدن یک گاوصندوق جدید، معیار‌های زیادی وجود دارند که با دقت کردن به آن‌ها، می‌توانید انتخابی داشته باشید که برای سال‌های بیشتری به شما خدمت کند.

برای خرید گاوصندوق جدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

گاوصندوق‌های مختلفی با ویژگی‌های متنوع در بازار وجود دارند، اما شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مطمئن باشید برای شما جواب‌گو است. برای یک خرید مطمئن که شما را برای سال‌ها از تعمیر گاوصندوق بی‌نیاز کند، این ۵ نکته می‌توانند موثر باشند:

  1. اندازه

بهترین راه برای انتخاب اندازه‌ی مناسب گاوصندوق، اندازه گیری ابعاد وسایل شما و برآورد تقریبی از میزان فضای لازم است. حتما از فروشنده ابعاد گاوصندوق‌ها را دریافت کنید و با فضای تقریبی مورد نیاز خود مقایسه کنید.

خرید گاوصندوق یا تعمیر گاوصندوق

  1. مقاومت در برابر آتش

گاوصندوق های نسوز به خاطر ویژگی خاص خود، در ابعاد مشخصی تولید می‌شوند و نسبت به سایر گاوصندوق‌ها از ضخامت بدنه‌ی بیشتری برخوردار هستند، در نتیجه فضای  داخلی کمتری برای وسایل شما دارند. این گاوصندوق‌ها نسبت به سایر مدل‌ها ساخت محکم‌تری دارند و البته تعمیر آن ها کار دشوارتری است.

  1. مقاومت در برابر سرقت

گاوصندوق‌های ضدسرقت برای اهداف تجاری خاص مانند بانک‌ها یا طلافروشی‌ها و حتی گاوصندوق های خانگی و فروشگاهی طراحی شده‌اند. این گاوصندوق‌ها آزمایش‌های مختلفی را برای تعیین مقاومت در برابر سرقت می‌گذرانند. البته اکثر گاوصندوق‌های سبک وزن درجه‌ی مقاومت در برابر سرقت را ندارند؛ اما می‌توانند در مقابل باز شدن غیر اصولی مقاومت کرده و وقت سارقان را بگیرند که شانس منصرف شدن آنها را بالا می‌برد.

  1. قیمت

یک گاوصندوق خوب برای مدت زیادی دوام خواهد آورد و در صورتی که گاوصندوقی مرغوب تهیه کنید می توانید سال های سال از آن استفاده کنید، بنابراین ارزش آن را دارد که کمی بیشتر برای کیفیت آن هزینه کنید. پس تنها قیمت گاوصندوق را برای خرید ملاک قرار ندهید. در این حالت مهم است که نیازها و اولویت‌های خود را بررسی کنید. اگر همه‌ی چیزهایی که برای ایمن نگه داشتن آن‌ها گاوصندوق می‌خواهید، تنها تعدادی مدرک و سند است، لازم نیست بزرگ‌ترین و گران‌ترین گاوصندوق موجود را خریداری کنید.

  1. نوع قفل

گاوصندوق‌های مختلف، مکانیزم‌های مختلفی برای قفل گذاری دارند و شما باید در نظر بگیرید که بهترین گزینه برای تجارت شما چیست. قفل‌‌های گاوصندوق مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام آن‌ها عملکرد و میزان خاصی از امنیت را ارائه می‌کند و شما با توجه به برآوردهای هزینه، نوع نیاز و میزان حساسیت وسایل خود، از بین مدل‌های مختلف دست به انتخاب بزنید. این مدل قفل‌ها متداول‌ترین قفل‌های گاوصندوق هستند:

  • قفل‌های کلیدی
  • قفل‌های ترکیبی مکانیکی
  • قفل‌های ترکیبی الکترونیکی
  • قفل بیومتریک
  • قفل‌های زمان دار
  • قفل ترکیبی تاخیر در زمان

در مقاله‌ی جداگانه‌ای به بررسی کاربرد و عملکرد این قفل‌ها پرداخته‌ایم که مطالعه‌ی آن می‌توانند کمک کننده باشد:

آشنایی با انواع رمز گاوصندوق

کارهایی که هرگز نباید روی یک گاوصندوق انجام دهید!

یکی از مسائلی که در نگهداری از یک گاوصندوق زیاد پیش می‌آید فراموش کردن رمز عبور یا گم کردن کلید است. در این صورت شما نمی‌توانید به مدارک و وسایل داخل گاوصندوق خود دسترسی داشته باشید. در این صورت مهم است که هر راهی را برای باز کردن گاوصندوق خود امتحان نکنید تا به زدن آسیب بیشتر به آن، به تعمیر گاوصندوق احتیاج پیدا نکنید.

در ادامه اقداماتی را آورده‌ایم که تحت هیچ شرایطی نباید روی یک گاوصندوق انجام دهید:

  • سعی نکنید امنیت گاوصندوق را امتحان کنید

گاوصندوق‌های مدرن از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای تامین امنیت گاوصندوق برخوردار هستند. اگر سعی کنید آن را نادیده بگیرید یا سیستم امنیتی را دور بزنید، ممکن است حتی ورود به داخل را از قبل هم سخت‌تر کنید. به دنبال شماره سریال گاوصندوق باشید و با شرکت سازنده تماس بگیرید تا در باز کردن گاوصندوق شما را راهنمایی کنند.

به خاطر داشته باشید که تلاش برای باز کردن یک گاوصندوق، آن هم با توسل به زور و بدون در نظر گرفتن نوع گاوصندوق می‌تواند به فاجعه منجر شود و حتی تعمیر گاوصندوق هم نتواند آن را به حالت قبل بازگرداند. تلاش برای زیر پا گذاشتن امنیت گاوصندوق می‌تواند باعث ایجاد حالت قفل پنالتی در گاوصندوق شود که باز کردن گاوصندوق بدون شکستن آن را غیر ممکن می‌کند.

  • سیم کشی قسمت قفل را جدا نکنید

اگر فکر می‌کنید می‌توانید با جدا کردن سیم کشی واحد قفل الکترونیکی به آنچه داخل گاوصندوق است دسترسی پیدا کنید، سخت در اشتباهید. این کار نه تنها باعث فعال شدن قفل دستی و سیستم ضدسرقت می‌شود، بلکه ممکن است از باز شدن گاوصندوق برای همیشه جلوگیری کند و تعمیر گاوصندوق هم نتواند آن را به حالت قبل بازگرداند.

  • گاوصندوق را با دریل سوراخ نکنید

فرقی نمی‌کند که گاوصندوق شما از کلید الکترونیکی برخوردار باشد یا کلید ترکیبی یا ساده، در هر صورت حفاری کردن بدنه‌ی گاوصندوق برای دسترسی به داخل آن خطرناک است. بدون داشتن دانش تخصصی در مورد نحوه‌ی تولید گاوصندوق، ممکن است هنگام دریل کردن به خود آسیب بزنید. به علاوه شما با این کار آن را خراب کرده و تعمیر گاوصندوق را غیر ممکن می‌کنید.

 

پیج اینستاگرام گاوصندوق آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *