Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

مزایا و معایب بال اسکرو در ساخت گاوصندوق

مزایای بال اسکرو

پیش از این، مقاله جامعی در باره سیستم بال اسکرو و نحوه عملکرد آن انتشار دادیم; در این مقاله مزایا و معایب بال اسکرو در ساخت گاوصندوق و نقش مهم آن در گاوصندوق آسانسوری صحبت می کنیم.

فناوری بال اسکرو دارای مزیت اصلی می باشد:

تحمل بارهای سنگین

بال اسکرو دارای ظرفیت حمل بار بالاتری در مقایسه با لید اسکرو است; لید اسکرو با مهره های برنزی بارهای سنگین تری را می تواند تحمل کند. ولی با افزایش بار، اصطکاک ایجاد می شود و اصطکاک بیشتر به معنای عمر کمتر می باشد.

دارای دقت بالا

بر خلاف لید اسکروها، که یک واکنش شدید ( پس زدن، عقب گرد ) بین مهره و پیچ وجود دارد، بال اسکروها اغلب برای از بین بردن واکنش شدید نصب شده اند. این عمل به طور معمول با استفاده از ساچمه هایی که دارای قطرهای کمی بزرگ تر از فضای بین محل عبور پیچ و مهره هستند انجام می شود. به علاوه، بال اسکرو با استانداردهای ISO ، DIN ، JIS و با توجه به راهنمای انحراف طبقه بندی شده اند. بنابراین انتخاب بال اسکرو با دقت مناسب راحت است.

دارای بهره وری بالا

عوامل چرخنده به عنوان مثال ساچمه ها در بال اسکرو بر نقطه تماس در تحمل بار متکی هستند. در حالی که عناصر کشویی مانند پیچ و مهره در مونتاژ لید اسکرو بر خط تماس متکی هستند. نقطه تماس اصطکاک کمتری تولید می کند در نتیجه بهره وری بالاتری به همراه می آورد. بهره وری بال اسکرو تقریبا همیشه 90 درصد بیشتر است. در حالیکه بهره وری لید اسکرو به طور نرمال زیر 50 درصد است. راندمان بالا به معنای کاهش نیاز به گشتاوری موتور است، به این معنی که یک موتور کوچک ( و اجزای مرتبط) ممکن است برای کاربرد مناسب باشد.

چرخه وظیفه مورد تقاضا

ماکسیمم سرعت هر دو لید اسکرو و بال اسکرو به وسیله سرعت بحرانی پیچ محدود می شود. به هر حال، اصطکاک کمتر ذاتی در طراحی بال اسکرو به این معنی است، که گرمای کمتری تولید می کند. بنابراین ایستادگی و مقاومت بیشتر دارند، و چرخه عمر بیشتری نسبت به لید اسکرو دارا هستند. به عبارت دیگر در زمان انتخاب لید اسکرو باید چرخه و تولید گرما مد نظر قرار بگیرد.

معایب بال اسکرو

اما بال اسکرو در ساخت گاوصندوق بی عیب هم نیست. در اینجا به معایب این سیستم اشاره می کنیم.

 اصطکاک کم

بین پیچ و مهره، مکانیزم خود قفل نیست. به این معنا که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد. در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده ( لید اسکرو ) فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.

پیچ و مهره

از معایب دیگر بال اسکرو که آن نیز به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است، آن است که اپراتور به صورت دستی نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعت ثابت بشود. لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.

هزینه بالا

هیزنه بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده نیز از معایب بال اسکرو است، هر چند که این هزینه با نیاز به انرژی کمتر برای انجام کار جبران می شود.

 تعمیر و نگه داری

بال اسکرو نیازمند به روغن کاری دائم و همچنین محافظت در برابر گرد و خاک و ذرات خارجی است.

 آسیب دیدن

قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود. در حال پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد.

عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو

  • میزان بار مکانیکی که قرار است بر سیستم اعمال شود
  • میزان دقت مورد نیاز
  • تجهیزات مورد استفاده برای جاسازی و نصب
  • شرایط محیطی محل استفاده

به طور کلی و با توجه به بررسی مزایا و معایب بال اسکرو ، پیشنهاد و توصیه ما استفاده از سیستم بال اسکرو در سفارش گاو صندوق ها مخصوصا در گاوصندوق آسانسوری می باشد. با وجود این حتما پیش از خرید سعی کنید تماس گرفته و یا با مراجعه حضوری از مشاوره های رایگان آرکا استفاده نمایید و به کمک مشاورین ما مزایا و معایب بال اسکرو را برای گاوصندوق سفارشی خود بررسی نمایید.

 

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *