Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

گاوصندوق ضد آب آرکا

درز بین درب گاوصندوق ضد آب و بدنه آن

یکی از مواردی که تعیین کننده کیفیت گاوصندوق است درز بین درب و بدنه است; پیش از این مقالاتی در زمینه محتوای بین دو جداره که چه مصالحی باید استفاده شود را ارائه کردیم; همچنین لولاها و درب گاوصندوق و طراحی داخلی گاوصندوق را بررسی کردیم; در این مقاله در رابطه با گاوصندوق ضد آب و درز بین درب و گاوصندوق صحبت می کنیم.

در بین مردم شبهه ای وجود دارد که هر دربی با دیلم باز می شود; ولی این نکته را باید در نظر داشت که دیلم باید مابین دو قطعه قرار بگیرد تا بتواند به کمک یکی از قطعات به دیگری فشار وارد کند. در زمینه گاوصندوق می بایست دیلم بین درب و بدنه قرار بگیرد تا با فشار درب باز شود. علاوه بر اینکه در مقالات اخیر گفته شد که زبانه استفاده شده در گاوصندوق ایمن باید فولادی باشد. چون فولاد به آسانی با فشار دیلم خم نمی شود و نمیشکند.

وجود درز بین بدنه و درب گاو صندوق چه مضراتی دارد:

  • باعث می شود دیلم به آن نفوذ کرده و صندوق قابل سرقت باشد.
  • در موارد آتش سوزی دما و حرارت به داخل گاوصندوق نفوذ کند و به مدارک آسیب بزند. در حقیقت دیگر صندوق نسوز نباشد.
  • بعد از آتش سوزی هنگام استفاده از آب جهت خاموش کردن آتش، آب به داخل صندوق نفوذ می کند. همچنین در موارد آب گرفتگی و سیل نباید آب داخل گاوصندوق شود و به اسناد و مدارک و محتویات آسیب برساند.

از این جا وارد بحث شیرین گاوصندوق ضد آب می شویم.

برای یک گاوصندوق ضد آب مهم ترین اصل طراحی درست درز بین بدنه و درب صندوق است; برای درز بین درب و بدنه در مرحله اول تولید کننده باید کار خود را با ظرافت انجام دهد; تا بدون استفاده از موارد دیگر و فقط با انجام عملیات اندازه گیری های ریاضی دقیق گاوصندوقی را تولید کند; تا درز قابل مشاهده ای بین درب و بدنه گاوصندوق قابل رویت نباشد. اما چنانچه درز بین درب و بدنه گاوصندوق از نظر خریدار قابل قبول نبود می توان با استفاده از موادی گاوصندوق را ضد آب کرد که آب داخل آن نرود. یا حتی اگر درز موجود این اجازه را بدهد ایمنی  دمایی را هم ارتقا داد.

از بهترین درزگیر ها برای ممانعت از انتقال دما و حرارت، مواد مخصوص گاوصندوق و سیلیکون را می توان نام برد که هرکدام دارای مقاومت دمایی متفاوتی می باشد.

ویژگی های سیلیکون

  • نچسب و بهداشتی بودن
  • انعطاف پذیری
  • مقاومت آن در برابر کشیدگی و پارگی
  • مقاومت در برابر انواع اسید رقیق و آب شور و بسیاری از مواد دیگر  به جز روغن

میزان استفاده از سیلیکون بسیار زیاد است و آن را مورد توجه شمار زیادی از افراد و صنایع قرار داده است. از مفتول سیلیکون گرد به عنوان درزگیر نسوز و اورینگ مدار باز در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، بهداشتی ، پزشکی و هم چنین درزگیری قالب برای ریخته گری رزین های پلی یورتان‌، اپوکسی و پلی استر و غیره استفاده می شود. این محصول مانند دیگر محصولات سیلیکونی تحمل حرارتی -50 تا +300 درجه سانتیگراد و تحمل ولتاژ 650 ولت را دارد.

چسب مخصوص درزگیر

برای پر کردن شکاف بین دو جداره و چسباندن سیلیکون از چسب های مخصوصی استفاده می شود که عبارتند از:

چسب نسوز سلیکون

این چسب مقاومت 300 درجه ای دارد و میتوان از آن برای چسباندن پارچه های نسوز و ورق های واشر استفاده کرد

چسب نسوز بایسون

این چسب مقاومت 1250 درجه ای دارد که می توان از آن برای تعمیر ترک ها، آب بندی اتصالات، درزگیری تنورها، اجاق ها، کوره ها و غیره استفاده کرد که بیشتر مورد استفاده صنایع ذوب و کوره سازی می باشد و در بازار با عناوین خمیر حرارتی بایسون، درز گیر نسوز بایسون و چسب نسوز آب بند بایسون یافت می شود.

چسب نسوز کالوفر

این چسب مقاومت 1500 درجه ای دارد که تمامی کاربردهای چسب بایسون را دارد و در حقیقت دارای کیفیت بالاتراز آن می باشد.

اما برای مقوله گاوصندوق های ضد آب از مواد دیگر هم می شود استفاده کرد; که از جمله آن می توان به نوارهای اسفنجی لاستیکی اشاره کرد که دارای ویژگی هایی مثل عمر بالا، تراکم پذیری خوب و مقاومت عالی به اکسیداسیون  می باشد به ویژه خاصیت نرم بودن در کنار خاصیت ارتجاعی آن کاربردهای بسیاری به این محصول بخشیده است که می توان برای لرزش گیری، آب بندی و درزگیری خودرو و آب بندی تابلوهای برق استفاده کرد.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *