Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

آیا میدانید اولین جعبه به شکل گاوصندوق های امروزی توسط چه کسی اختراع شد؟

اولین جعبه به شکل گاوصندوق های امروزی توسط برادران جاب در سال 1835 میلادی اختراع شد. ولی بنیان اصلی ساخت گاوصندوق های امروزی را براون در سال 1886 با ساخت گاوصندوقی تحت عنوان صندوقچه امن برای ذخیره اسناد نهاد. این گاوصندوق به دلیل استفاده از فلز بسیار ایمن تر از گاوصندوق تولید شده توسط برادران جاب بوده است. و می توانست در مقابل آتش و سرقت مقاومت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

امروزه در ایران اغلب گاوصندوق ها از بتن ساخته می شود ( حداقل اغلب تولید کنندگان چنین می گویند ). دلیل این عمل هم این است که بتن در مقابل آتش مقاومت بالایی دارد و موجب می شود دمای بیرون گاوصندوق به درون انتقال پیدا نکند و اسناد و نقدینگی شما سالم بماند.

اگر گشتی در بازار بزنید و به مغازه های بالای پانزده سال سر بزنید احتمالا بتوانید مغازه ای را پیدا کنید که گاوصندوق از جنس سرب دارد.  احتمالا به این امر که یک گاوصندوق از جنس سرب دارد افتخار هم می کند. بیایید فلز سرب را بررسی کنیم.

سرب یک فلز نرم می باشد که رنگ آن خاکستری مابل به آبی می باشد و نقطه ذوب آن 327 درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن 1740 درجه سانتیگراد می باشد. این فلز مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و در مقابل اسید ها نیز مقاوم است. این فلز بسیار سمی است و چکش کاری آن آسان می باشد.

سرب دارای قابلیت زیاد جذب نوترون ها و اشعه ی گاما است و به این دلیل ، به شکل ورقه های سربی به عنوان سپر تشعشعی به کار برده می شود.

برای تهیه سرب ، سنگ سرب را پس از خرد کردن و تغلیظ ابتدا در کوره های دوار برشته می کنند، سپس آن را در کوره های تنوره ای احیا می کنند تا سرب خام با درجه خلوص 9 درصد حاصل شود. با تصفیه ی سرب خام ، سرب با درجه خلوص 94.99 درصد به دست می آید

نقد اول:گفته شد نقطه ذوب این فلز 327 درجه سانتیگراد میباشد. گاوصندوقی که در دمای 327 درجه سانتبگراد ذوب شود در چند درجه دما را منتقل می کند؟
پس قابلیت نسوز بودن کاملا رد میشود.

نقد دوم:سرب و ترکیبات سرب سمی میباشند و در تماس با پوست و مواد غذایی به کار نمیروند.برخی کشاورزان تولید کننده زعفران هستند گاوصندوق را برای زعفران میخواهند و سرب هم سمی می باشد،این عزیزان زحمت کش چه رهنمونی را باید اجرا کنند؟

نقد سوم:95% جستجو ها از طریق گوگل انجام میشود و در ایران این درصد بالاتر هم میرود چون در کشور های دیگه موتور های جستجوی دیگر هم استفاده مبشود.اگر استفاده از فلز سرب یک انقلاب در ساخت گاوصندوق بوده چرا در اینترنت گاوصندوق ساخته شده از جنس سرب وجود ندارد؟

نقد چهارم:ایده نصب gps روی گاوصندوق را کاملا رد می کند.

برای خرید گاو صندوق به مواردی که باید مد نظر خریدار باشد به ترتیب اولویت اشاره میشود:

اول باید خریدار به دنبال گاوصندوقی باشد که نسوز باشد.

در رتبه دوم اهمیت ضد سرقت بودن آن است .

در رتبه سوم سنگینی گاوصندوق ( گاوصندوق ساخته شده از جنس سرب فقط سنگین می باشد)

شرکت صندوق نسوز آرکا با کمال افتخار گاوصندوقی را ارایه میدهد که در وهله اول نسوز است.در وهله دوم اگر خربدار تمایل داشت گاوصندوق های حاوی سیستم ضد سرقت را انتخاب کند و در وهله سوم به دلیل استفاده از بتن مرغوب وزن قابل قابل توجهی دارد.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *