Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

صندوق امانات بانکی ودانستنی هایی درموردآن

تعریف اولیه:
صندوق امانات یکی از سرویس‌های جانبی بانک‌ها به مشتریان جهت تأمین نیازهای امنیتی آن‌ها برای محافظت از دارایی‌های با ارزش آن‌هاست. به زبان ساده صندوق امانات یک گاوصندوق بزرگ است که بخش‌های مختلف آن را افراد مختلف در قالب صندوق‌های کوچک و بزرگ از بانک اجاره کنند. بانک تأمین‌کننده امنیت کل صندوق است.
محتویات شما در صندوق امانات کاملا محرمانه است و می توان گفت هیچ کس به جز شما و البته خزانه دار بانک از آن اطلاعی ندارد.

این صندوق‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد سودمند باشد.
اجاره یک صندوق امانت اصلاً گران نیست و در حد چند ده هزار تومان هزینه بر است. البته ودیعه‌ای هم باید برای صندوق پیش بانک بگذارید که رقم آن بطور میانگین هم هشت برابر میزان اجاره سالیانه آن است که برای یک صندوق کوچک کمتر از 150 هزار تومان خواهد بود.
صندوق امانات بانک‌ها به لحاظ ایمنی بسیار قابل ملاحظه است. تدابیر امنیتی در صندوق‌های امانات بانک‌ها بالاست و به‌علاوه آن‌ها سیستم‌های ضد حریق و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی را نیز در سطح بالایی دارا هستند. .

شرایط استفاده از صندوق امانات:
بشتر بانکها ، یکی از پیش شرطهای ارائه ی این خدمات را  داشتن حساب در همان بانک در نظر می گیرند. بنابراین ممکن است لازم باشد که یک حساب هم در بانکی که در آن صندوق امانات گرفته‌اید بازکنید. البته برخی بانک ها ، میزان تراکنش و فعالیت حساب بانکی را هم مورد توجه قرار میدهند.

نکات و محدودیت های قابل پیش بینی:
کنار تمام مزایای صندوق‌های امانات نکاتی هم هست که ممکن است برخی آن را محدودکننده بدانند و بنابراین بر روی انتخابشان تأثیر بگذارد:

الف- زمان دسترسی
یکی از شرایط بانک‌ها در مورد صندوق امانات این است که مشتری فقط در ساعات اداری مجاز به استفاده از صندوق امانات است. این یعنی اگر به هر دلیلی در خارج از ساعات اداری نیاز قوری به دسترسی به محتوایت صندوقتان داشته باشید باید تا روز کاری بعد صبر کنید.

ب- فقط خودتان می‌توانید از صندوق استفاده کنید
این یکی از بدیهی‌ترین ویژگی و البته امتیاز صندوق است که بانک محتویات آن را به هیچ‌کس جز شما و احیاناً وکیلی که خودتان به‌صورت حضوری آن را به بانک معرفی کرده باشید تحویل نمی‌دهد.

ج- فوت مشتری
درصورت فوت مشتری برای دسترسی به صندوق امانات، وراث باید مراحل انحصار ورثه را طی کنند و تا آن زمان امکان دسترسی به صندوق را نخواهند داشت. وراث و یا وکیل انتخابی آن‌ها با داشتن حکم حصر وراثت می‌توانند به بانک مراجعه کنند و با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورت‌جلسه محتویات صندوق را دریافت کنند. این موارد نیاز به مدت زامنی طولانی خواهد داشت.
قابل ذکر است که دراین مواقع، درصورتی‌که مشتری به بانک بدهی داشته باشد بانک قبل از ارائه محتویات صندوق مطالبات خود را تسویه خواهد کرد.

د- ورشکستگی و انحلال
در صورت انحلال و ورشکستگی مشتریان حقیق و یا حقوقی بانکها،  برای دریافت محتویات صندوق نیاز به حکم دادگاه است. در قوانین بانک آمده است که اشخاصی که طبق حکم مراجع صالحه ذی‌حق شناخته شوند می‌توانند پس از پرداخت اجاره‌بها و احیاناً مطالبات بانک با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورت‌جلسه، محتویات صندوق را تصرف نمایند. این مراحل می‌توانند زمان‌بر باشند.

صندوق امانات یا گاوصندوق؟
البته هیچ‌یک از این نکات به معنی ضعف صندوق‌های امانات نیست. اما باید در نظر داشت که امتیازات و ویژگی‌های خوب این صندوق‌ها در شرایطی خاص می‌تواند برای ما محدودکننده هم باشد. صندوق امانات و گاوصندوق هر یک مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند و به‌راحتی نمی‌توان یکی را برنده رقابت تأمین امنیت برای دارایی‌های مردم دانست. با توجه به موارد ذکر شده ی بالا ، افراد به دلیل برخی محدودیت ها ترجیح میدهند که از گاوصندوق شخصی برای حفظ دارایی و اسناد خود استفاده کنند.  توصیه ما به شما ، بهره مندی از هر دو مورد است. چراکه هم صندوق امانات بانکی و هم گاوصندوق شخصی با داشتن مزایا و امکانات متنوع ، ، مکمل هم هستند.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *