Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

مقاومت گاوصندوق نسوز آرکا در مقابل آتش

مقاومت گاوصندوق نسوز آرکا در برابر آتش چقدر است

بسیاری از تولید کنندگان گاوصندوق تولیدی خود را نسوز می نامند. صندوق نسوز آرکا هم آن چنان که از اسمش پیداست ضد آتش یا ضد حریق می باشد. در این مقاله می خواهیم مقاومت گاوصندوق نسوز آرکا در مقابل آتش را بررسی کرده و به چالش بکشیم. همان طور که در مقالات قبل گفته شد بتن مقاوت بالایی در مقابل آتش دارد. و مانع انتقال دما به داخل گاو صندوق است. همین امر سبب می شود محتویات درون گاوصندوق سالم بماند. این عملکرد را تولید کنندگان گاو صندوق با عنوان نسوز بودن ارائه می دهند. دلیل عمده اینکه مقاومت گاوصندوق نسوز آرکا در مقابل آتش بالا می باشد ناشی از همین موضوع است.

نسوز بودن گاوصندوق به چه عواملی بستگی دارد

نسوز بودن گاوصندوق به میزان متفاوت سیمان در بتن ، نوع و دانه بندی سنگ دانه های استفاده شده در بتن ، نسبت آب به سیمان بستگی دارد. چنانچه از بتن مسلح در تولید استفاده شود مقاومت گاوصندوق بسیار بالاتر می رود. به طوری که به سادگی مقاومت صندوق نسوز در برابر آتش به چهار ساعت هم می رسد. البته هیچ آتشی چهار ساعت در یک محل ثابت نمی ماند و زبانه می کشد تا خوراک دیگری را ببلعد.

اگر فرض کنیم که این مقدار زمان آتش در یک محل بماند و به بتن حرارت وارد کند چه اتفاقی می افتد؟ در وهله ی اول مقاومت بتن در مقابل دما تا 600 درجه سانتی گراد است. ولی صندوق نسوز آرکا به واسطه استفاده از دانش روز دنیا مقاومت بتن را در صندوق های کوچک تا 700 درجه و در صندوق های بزرگ تا 1000 درجه ارتقا داده است. بنابراین مقاومت گاو صندوق نسوز آرکا در برابر آتش بسیار بالا می باشد. کما این که در عمل هم این نوع ثابت شده است. اما در پاسخ به مساله طرح شده باید گفت در این حالت بتن می ترکد. برای این که این اتفاق نیفتد و بنیاد گاو صندوق از هم نپاشد از نوعی روان کننده در صنعت استفاده می شود.

دلایل استفاده کردن از افزودنی روان کننده در بتن

سه دلیل مستقل و یک دلیل ترکیبی را می توان برای افزودنی های روان کننده (کاهنده آب) بیان کرد:

افزایش روانی (کارآیی) بتن و ملات ها

اگر این مواد را به بتن یا ملات بیفزاییم روانی و کارآیی آن ها را اضافه تر می کند; بدون این که در مقادیر و نسبت سایر اجزاء بتن و ملات تغییری حاصل شود; این امر تحول مهمی را در صنعت ساخت و ساز ، حمل و ریختن و تراکم بتن فراهم می آورد; زیرا با داشتن دبیلیو سی ، آب امکان ریختن بتن روان تری را در قالب بوجود می آورد و می توانستند آن را به راحتی در قالب جای دهند و متراکم نمایند.

در این حالت نباید تغییری در مقاومت و دوام بتن و نفوذپذیری آن بوجود آید; اما تجربیات آزمایشگاهی نشان داد که علیرغم ثابت بودن دبیلیو سی مقاومت و دوام بهبود می یابد; و نفوذپذیری کم می شود; علت این پدیده را می توان پراکندگی و توزیع یکنواخت تر و بهتر سیمان در بتن و ملات دانست; زیرا سیمان از حالت کلوخه بودن خارج می شود و آب می تواند به نحو کامل تری اطراف دانه های سیمان را بگیرد و پخش شدگی بهتر و همگنی توزیع سیمان در بتن و ملات را شاهد خواهیم بود. البته در این حالت به دلیل افزایش روانی باید نگران جداشدگی و آب انداختن بیشتر بتن باشیم. ولی به دلیل توزیع بهتر سیمان و مجزا شدن ذرات آن از یکدیگر عملاً رشد مقاومتی بهتری را انتظار داریم.

کاهش آب مصرفی (کاهندگی یا تقلیل آب)

اگر بخواهیم روانی بتن را ثابت نگهداریم ، می توان با مصرف این افزودنی ها ، مقدار آب را با توجه به قدرت کاهندگی آب و میزان مصرف این مواد کاهش داد. در این حالت اگر عیار سیمان بتن و ملات ثابت فرض شود ، نسبت آب به سیمان کاهش می یابد و مسلماً مقاومت و دوام بتن و ملات افزایش چشمگیری را نشان می دهد و نفوذپذیری کاهش خواهد داشت.

یک طریقه ساخت بتن های آب بند و با نفوذپذیری کم ، کاهش دبیلیو سی است; این قابلیت تحول عظیمی را در صنعت بتن بوجود آورد; زیرا امکان افزایش دوام و مقاومت فراهم آمده بود; کاهش آب انداختن و جمع شدگی از جمله مزایای کاهش دبیلیو سی می باشد; در این حالت حجم خمیر سیمان نیز کمتر می شود.

کاهش عیار سیمان بتن و ملات

اگر دبیلیو سی و روانی بتن و ملات را ثابت نگهداریم ، با توجه به خاصیت کاهش آب که توسط این مواد ایجاد می شود ، می توان عیار سیمان را به همان نسبت کاهش داد. با توجه به مطالبی که قبلاً مطرح گردید. علاوه بر کاهش جمع شدگی و ترک خوردگی بتن و ملات در مرحله خمیری بودن ، جمع شدگی و ترک خوردگی بتن سخت شده نیز کاهش می یابد.این کاهش عیار سیمان در واقع باعث افزایش مقاومت و پایایی بتن و کاهش نفوذپذیری بتن می گردد.

گاوصندوق نسوز آرکا پیشنهاد می کند شما مشتریان هر زمان که نیاز می دانید به محل کارخانه بیایید و مراحل تکمیل و ساخت گاو صندوق خود را ببینید. نحوه تزریق بتن مسلح را مشاهده کرده و حتی فیلم بگیرید. تا پس از تحویل با آرامش کامل از گاوصندوق سفارشی خود لذت ببرید.

 

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *