Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

خزانه نادر شاه افشار گاوصندوق طبیعی فوق پیشرفته

در زمان های قدیم که گاوصندوق ها به شکل امروزی نبود مردم اشیاء با ارزش خود را در پتوها و زیرزمین و یا در دل دیوار های قطور پنهان می کردند. و شاید گاوصندوق فقط یک رویا بود. اما از همان موقع مردم با خلاقیت و تجربه یاد گرفته بودند. چگونه از اشیاء گرانبهای خود محافظت کنند. اما پادشاهان و سران عالی رتبه که باید از صندوقچه ها و گنجینه های با ارزش محافظت می کردند نمی توانستند با این روش ها از این سرمایه های هنگفت محافظت کنند. از این رو خلاقیت های شگفت انگیزی را خلق می کردند. در این مقاله خزانه نادر شاه را به شما معرفی می کنیم.

نادر شاه افشار ، شاه مقتدر ایران یکی از بزرگترین گنجینه های دنیا در زمان خودش را جمع آوری کرده بود. نادر شاه هر سال مقادیر زیادی خراج از مردم ایران دریافت می کرد. و از آنجا که نمی دانست با این پول چه کند و در آن زمان سرمایه گذاری در ایران برای کارهای بزرگ متداول نبود و ترس سرقت را داشت تمام طلا و نقره و جواهر هایی را که به عنوان خراج یا همان مالیات از مردم دریافت می کرد را به خزانه نادر منتقل می کرد. چون این سرمایه در بازار به گردش در نمی آمد.

کلات نادر بهترین گاوصندوق طبیعی تاریخ

هر روز خزانه نادر شاه انباشته می شد و مردم فقیرتر می شدند. آن قدر زر و سیم و جواهرات نادر شاه زیاد  شده بود که دیگر در خزانه های عادی نمی شد از آنها حفاظت کند . پس بر این شد تا در نقطه ای در ایران آن گنجینه افسانه ای خود را در دل کوه جا بدهد. بعد از بررسی های زیاد متوجه شدند در کوه های هزار مسجد در دل کوه قلعه طبیعی وجود دارد به اسم کلات که جای مناسبی برای محافظت گنج اوست.

به حق کلات نادر را می توان شاهکار خداوند در ساخت یک دژ مستحکم طبیعی برای محافظت از همه چیز دانست. به نوعی کوه های کلات را گاوصندوق طبیعی بسیار پیشرفته و فوق ایمن می دانند. وضع جغرافیایی کلات به گونه ای بود که یک عده محافظ برای حفاظت گنج نادر در آن بسر می بردند که هیچ احتیاجی به خارج نداشتند. چون کلات آب و زمین قابل کشت و زرع داشت و محافظین به راحتی به وسیله آب ، زمین و دام مایحتاج خود را تامین می کردند. با این تدابیر دیگر نیازی نبود کسی از این قلعه خارج شود و کسی هم به راحتی وارد این قلعه نمی شد. کسانی که در این قلعه سکونت داشتند تا 50 سال هم نیازی به خارج از این قلعه نداشتند .

درب خزانه نادر شاه در دل کوه

قلعه طبیعی کلات یک دژ مستحکم بود زیرا بیش از یک مدخل بیشتر نداشت و هر کس می خواست وارد این قلعه شود فقط باید از این مدخل ورودی بگذرد. کوه های اطراف کلات  سر به آسمان داشته و کسی در آن زمان و با وسایل آن دوره نمی توانست از آنها بگذرد و وارد قلعه شوند. تنها مدخل ورودی هم سنگ چین میشد. و هر زمان خود نادر شاه هم می خواست وارد قلعه شود باید مدتی را بیرون می ماند تا سنگ های پشت مدخل را بردارند.

نادر شاه دستور داد تا در دل کوه دخمه بزرگی آماده کنند که حجاران به مدت 3 سال آن را در دل کوه حفاری کردند. و دخمه کوچکتر دیگری در بالای دخمه اصلی حفاری شد و داخل ان را از باروت پر کرده بودند. و یک نفر را به نام عبدالله مریوانی مکلف بود که همیشه باروتها را باز رسی کند و اگر مرطوب شد آنها را عوض کند. و اگر روزی دخمه اصلی به خطر افتاد فورا دخمه باروتها را منفجر کند . تا بدین وسیله انفجار دخمه بالا روی دخمه اصلی بریزد و کسی نتواند به خزانه اصلی دسترسی پیدا کند. و راه دخمه مسدود می شد.

راه یابی به خزانه نادر شاه

در شب یکشنبه پانزدهم جمادی الثانی سال 1160 هجری قمری زمانی که نادر شاه به دستور قلی میرزا به قتل رسید و او با سر نادر برای تاراج گنجینه افسانه ای به کلات رفت هرگز فکر نمی کرد دسترسی به گنج نادر این قدر سخت باشد. چون درب ورودی دخمه که گنجینه نادر در آن قرا ر داشت به راحتی گشوده نمی شد. درب مزبور بسیار قطور و سنگین بود و هیچ کلید سازی قادر نبود آن را بگشاید.

قلی میرزا که حالا خود را عادل شاه معرفی می کرد وقتی دید نمی تواند به گنج نادر شاه دسترسی پیدا کند دستور داد تا باروت های دخمه کوچک را پشت درب خزانه اصلی گذاشتند و آن را منفجر کردند. و با این همه چندین روز سربازان افشاری با بیل و کلنگ مشغول شدندتا توانستند روزنه ایی به داخل دخمه باز کنند. و اگر نبود سر نادر شاه هرگز قلی میرزا نمی توانست حتی ازمدخل قلعه وارد شود تا چه رسد به گنجینه افسانه ای نادر شاه دست یابد.

آرامش کامل را با آرکا تجربه کنید

نگارنده : منفرد  مدیر فروش آرکا

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *