Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

پر کردن جداره های درونی و بیرونی گاوصندوق

پر کردن جداره های درونی و بیرونی گاوصندوق

پر کردن جداره های درونی و بیرونی گاوصندوق از مراحل مهم تولید گاو صندوق می باشد. بنابراین در این مقاله بطور مختصر بیان می کنیم پر کردن جداره های درونی و بیرونی گاوصندوق به چه صورت انجام می پذیرد.

همان طور که از اسم گاو صندوق پیداست این چهار دیواری فلزی باید کالایی باشد فوق ایمن که بتواند رسالت خود را در جهت حفظ سرمایه ها و اسناد به خوبی انجام دهد.

گاو صندوق باید قادر به حفظ محتویات خود از آتش سوزی و سرقت و یا حتی بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باشد. بنابراین علاوه بر ضخامت ورق های دو جداره، مواد بین آن ها نیز حائز اهمیت است. لذا هنگام تهیه صندوق باید حتما به این مورد نیز دقت شود. حال این سوال به ذهن می افتد که بهترین موادی که می توان بین دو جداره گاو صندوق کار کرد که هم آن را نسوز و هم مقاوم به ضربه کند چیست؟

شرکت صندوق نسوز آرکا از بتن مسلح به عنوان مواد پر کننده داخل گاو صندوق استفاده می کند. حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که بتن مسلح چیست و چه خواصی دارد؟

تاریخچه بتن مسلح

 نخستین ساختمان بتن آرمه را در سال ۱۸۷۵ در نیویورک فردی به نام وارد بنا نمود; همچنین، تادیوس هیئت، در ابتدا یک وکیل بود; او در دهه ۱۸۵۰ تجربیاتی را در مورد تیر بتن آرمه انجام داد; وی میله‌های آهنی را در ناحیه کششی تیر قرار داد و در نزدیکی تکیه‌گاه آن را به طرف بالا خم کرده و در ناحیه فشاری مهار نمود; او هم‌ چنین میله‌های قائمی را در نزدیکی تکیه‌گاه‌ها برای تحمل برش به‌ کار برد.

آقای هیئت در سال ۱۸۷۷ یک کتاب ۲۸ صفحه‌ای در ارتباط با موضوع تحقیقات خود منتشر کرد; همچنین کویگنت یک مهندس فرانسوی بود; و اولین کسی بود که از  بتن آرمه در ساخت سازه های گوناگون بهره گرفت; و  در سال ۱۸۵۳ یک ساختمان ۴ طبقه در خیابان ۷۲ چارلز میشل که در حومه شمالی شهر پاریس و نزدیک به کارخانه ی سیمان خانوادگیش بود را ساخت.

این سازه اولین سازه بتن آرمه جهان است و توسط معمار محلی تئودور لاشز طراحی شده است; از کارهای دیگر کویگنت  می توان به سیستم تامین آب شهری پاریس اشاره نمود.

بتن آرمه چیست؟

بتن مسلح یا بتن آرمه به بتن مسلح شده با میلگرد آرماتور گفته می‌شود; برای مسلح کردن بتن از میلگردهای تقویتی، شبکه‌های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف  تقویتی استفاده می‌گردد.

هدف اصلی استفاده از بتن آرمه، واگذاری نیروهای کششی بوجود آمده در بتن به میلگردهاست (به دلیل مقاومت کششی بالای میلگرد) تا بدین طریق نیروهای کششی به بتن وارد نشده و سبب ترک‌ خوردگی و در نهایت پکیدن بتن نشود. مقاومت کششی بتن ۰٫۱ مقاومت فشاری آن است. این نوع از بتن، در سال ۱۸۴۹ توسط باغبانی فرانسوی به نام جوزف مونیر اختراع شده و در سال 1867 به ثبت رسید.

بتن  نیروهای فشاری را به خوبی تحمل می‌کند؛ اما در برابر نیروهای کششی ضعیف است. پس با مسلح کردن بتن، می‌توان مقاومت کششی آن را افزایش داد. علاوه بر میزان شکست بتن در کشش، بسیار پایین است که با مسلح نمودن آن می‌توان دو لبه بتن ترک‌ خورده را به هم نزدیک کرد. برای داشتن یک گاو صندوق  محکم وبادوام، مواد و مصالح، تقویت کننده بتن باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

    • مقاومت بالا
    • میزان کششی زیاد
    • پیوستگی مناسب با بتن
    • سازگاری با حرارت زیاد
  • ماندگاری بالا در محیط بتن

در بیشتر موارد، برای بالا بردن تاب بتن، از میلگردهای فولادی جهت مسلح کردن بتن استفاده می شود; با توجه به توضیحات بالا، چگونگی پر کردن جداره های درونی و بیرونی گاوصندوق تاثیر مستقیم بر کیفیت و مخصوصا نسوز بودن گاوصندوق دارد. از آنجایی که این کار مقابل چشم مشتری انجام نمی شود می توان با توجه به قیمت گاوصندوق از کیفیت این مرحله مهم در تولید با خبر شد. جهت کسب آشنایی بیشتر می توانید به سایر مطالب مرتبط موجود در سایت را مطالعه نمایید.

بتن مسلح، ویژگی های بتن از نظر مقاومت بتن و جنس گاوصندوق

………………………………………………………………………………………………………….

نقش بتن در ساخت گاوصندوق امن

…………………………………………………………………………………………………………

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *