Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

زبانه گاوصندوق و اهمیت آن

زبانه گاوصندوق و اهمیت آن

در این مقاله قصد داریم اهمیت زبانه گاوصندوق را توضیح دهیم. چرخه تولید گاوصندوق به طور کلی از دو قسمت زیر تشکیل شده است:

  • چهار چوب فلزی
  • درب ایمنی

اهمیت هر کدام به میزان نقش آن در امنیت گاوصندوق متفاوت است. اصلی ترین قسمت یک گاوصندوق از لحاظ ایمنی،  درب آن است. درب گاو صندوق خود شامل قطعات و بخش های مختلفی است که هر قسمت ، نقشی را در ضریب ایمنی کل گاوصندوق ایفا می کنند. زبانه ها ، یکی از این موارد است. در واقع، زبانه های گاوصندوق ، اهرم هایی هستند که به هنگام بسته شدن درب، به پشت بدنه داخلی گاوصندوق هدایت می شوند. به این ترتیب از باز شدن درب جلوگیری می کنند.

نحوه عملکرد زبانه های گاوصندوق

تمام قطعات داخلی درب گاوصندوق ، در نهایت باید به زبانه ها ختم شوند. زبانه ها، توسط صفحات فلزی ضخیم و مقاوم، به دستگیره متصل می شود. هنگام چرخاندن دستگیره ، صفحات داخلی درب، به شکلی منظم جابجا می شوند. همین جابجا شدن همزمان، باعث به کار افتادن زبانه ها می گردد. مسلما ، نوع و کیفیت مونتاژ کاری تمامی این قطعات، علاوه بر روان بودن حرکات زبانه ها، باعث بالا رفتن امنیت آن می شود. به همین دلیل، معمولا قبل از مرحله مونتاژ، صفحات فلزی را متناسب با پایه های تعبیه شده داخل درب، برش و تنظیم می کنند.

در واقع، هر درب ، صفحات مخصوص به خود را دارند; هنگام مونتاژ قطعات داخلی درب، همواره باید از مواد روان ساز استفاده کرد. با توجه به این که نصب این قطعات همراه با جوشکاری است و حرارت بالایی به وجود می آید، به همین دلیل ، بهترین راه، استفاده از روان ساز های نسوز مانند گریس نسوز است. این ماده، علاوه بر مقاوم بودن در مقابل حرارت، عمر بالایی دارد و مدت زمان زیادی، روی صفحات و قطعات باقی مانده و عمل روان سازی را انجام می دهد.
زبانه ها از جنس فولاد آبکاری شده ساخته می شوند. این قطعه، به صورت خام از ترانس های فولاد برش داده می شود و بعد از سمباده کاری، در قسمت آبکاری، با ماده ی نیکل، لعاب کاری می شود.

انواع زبانه گاوصندوق

زبانه های گاوصندوق ، از قسمت هایی هستند که نقش مهمی در زیبایی و شکیل بودن گاوصندوق دارند; به همین خاطر است که تراش دادن و آبکاری آن باید با دقت بالایی صورت پذیرد; همچنین کیفیت لعاب آن باید هم از نظر ظاهر و هم ماندگاری ، رعایت گردد; درب گاوصندوق شامل دو نوع زبانه است:

  • زبانه ی متحرک
  • زبانه ی ثابت

زبانه های ثابت در قسمت پشت درب نصب می شوند; این زبانه ها زیاد در معرض دید نیستند; ولی نقش مهمی دارد. زبانه های ثابت باعث می شوند که در صورت صدمه دیدن لولاها توسط سارقین، درب گاوصندوق در حالت بسته باقی بماند. از آنجا که زبانه های ثابت در قسمت پشتی درب تعبیه شدند لذا معمولا نیازی به آبکاری نیکل نیست و با رنگ روغنی پوشش داده می شوند. نحوه ی جوش کاری و نصب آنها نیز مهم است. مونتاژ کار باید دقت داشته باشد که این زبانه ها به درستی  و با پایه های محکم، توسط دستگاه جوشکاری، به پشت درب متصل شوند. هر چقدر این زبانه ها محکم تر باشند، ایمنی درب، هنگام سرقت بالاتر خواهد رفت.

به طور کلی، زبانه گاوصندوق ، به نسبت سایز و مدل آن گاوصندوق ، اندازه های گوناگونی دارد; چه از لحاظ طول و هم از نظر ضخامت، سایز بندی ها متفاوت است; حداقل ضخامت استاندارد برای زبانه های متحرک و ثابت گاوصندوق ، 25 میلی متر و حداقل سایز برای طول آن، 4 سانتی متر است. معمولا برای گاوصندوق های کوچک خانگی ضخامت 25، گاوصندوق های متوسط خانگی و اداری 35 و گاوصندوق های بانکی و بزرگ ضخامت 50 میلی متر به بالا انتخاب می شود. در کل ، این انتخاب ها به سلیقه و حساسیت تولید کننده و البته خریدار مرتبط است.

آرامش کامل را با آرکا تجربه کنید

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

 

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *