Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

گاوصندوق اسلحه چه تفاوتی با سایر گاوصندوق‌ها دارد؟

گاوصندوق اسلحه آرکا چه تفاوتی با سایر گاوصندوق‌ها دارد؟

گاوصندوق اسلحه آرکا یکی از انواع گاوصندوق‌ها در صنایع امنیتی است و برای افرادی که در منزل یا محل کار خود اسلحه نگهداری می‌کنند، بسیار مناسب و لازم است.

امروزه صنعت گاوصندوق به مرور زمان و با توجه به ایجاد نیازهای جدید و تغییر سبک زندگی انسان‌ها بسیار توسعه یافته است.

اسلحه یک وسیله خطرناک است که باید دور از دسترس عموم به ویژه اطفال قرار گیرد چرا که در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. بنابراین درخانه‌هایی که اسلحه وجود دارد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و حفظ امنیت باید آن را در مکانی ایمن نگهداری نمود و هیچ جایی بهتر و ایمن‌تر از گاوصندوق اسلحه قابل اطمینان نیست. نگهداری اسلحه در کمد به دلایل مختلفی از جمله سرقت، وجود کودکان در منزل و یا آتش سوزی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به همین دلیل خرید یک گاوصندوق اسلحه مناسب از تدابیر عالی برای نگهداری آن محسوب می‌شود که به تمامی دارندگان اسلحه پیشنهاد می‌گردد.

البته در کشور ما ایران به دلیل قوانین ویژه‌ای که در زمینه نگهداری اسلحه وجود دارد، استفاده از این نوع گاوصندوق چندان رایج نیست ولی با این حال مشتریان خاص خود را نیز دارد.به طور مثال افرادی که شغل آنها به گونه‌ای است که باید اسلحه داشته باشند مانند جنگلبانان، محیط بانان و پلیس‌ها همگی به گاوصندوق اسلحه نیاز دارند. در صورت استفاده از این نوع گاوصندوق در خانه می‌توان از گاوصندوق اسلحه کوچک بهره برد اما در اسلحه خانه‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکلات امنیتی قطعا باید گاوصندوق‌هایی بسیار مجهز و فوق حرفه‌ای به کار برده شود.

گاوصندوق اسحه

معرفی انواع گاوصندوق

گاوصندوق‌ها بر اساس ویژگی‌های خود و کاربردهایی که دارند، در انواع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.طبقه‌‌بندی گاوصندوق‌ها را بر اساس کاربرد، در انواع خانگی، اداری، فروشگاهی و مدارک معرفی می‌کند.

گاوصندوق‌های خانگی جزء محصولات بسیار پر فروش در این صنایع محسوب می‌شوند.این نوع گاوصندوق‌ها در ابعاد کوچکتر و وزن کمتر نسبت به سایرین ساخته شده و در طراحی آنها نیز از ظرافت خاصی بهره برده می‌شود. برای بالا بردن امنیت و سرعت عمل این گاوصندوق‌ها، معمولا سیستم‌های رمز گذاری لمسی، کیبوردی و اثر انگشتی به کار برده می‌شود.

در همه شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها هر چقدر هم که کوچک باشند، حداقل یک گاوصندوق آن هم از نوع ادرای ضروری است. گاوصندوق‌های اداری به صورتی طراحی می‌شوند که فضای کافی برای قرار دادن انواع پرونده‌ها و پوشه‌ها را داشته باشند. سیستم رمز گذاری در این نوع گاوصندوق‌ها باید به گونه‌ای باشد که باز و بسته کردن آن راحت بوده و تغییر رمز نیز در آن به سادگی انجام پذیرد چرا که در ادارات به دلیل رفت و آمدهای زیاد، احتمال لو رفتن رمز بالا است.

گاوصندوق فروشگاهی نیز نوع دیگری از انواع گاوصندوق‌ها است که در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.این گاوصندوق‌ها طوری تعبیه شده‌اند که پرسنل فروشگاه‌ها می‌توانند چک و یا پول را وارد گاوصندوق نمایند، بدون اینکه به محتویات داخل آن دسترسی داشته باشند.

گاوصندوق اسلحه برای نگهداری انواع اسلحه مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا نسبت به سایر گاوصندوق‌ها بزگتر است، هر چند این نوع گاوصندوق نیز در سایزهای مختلفی ساخته می‌شود.در بعضی از این گاوصندوق‌ها 45 اسلحه را می‌توان قرار داد ولی در برخی دیگر که کوچکتر هستند فقط یک اسلحه جای می‌گیرد.این نوع گاوصندوق‌ها بزرگترین اندازه را در میان گاوصندوق‌هایی با مصرف غیر تجاری دارند.

گاوصندوق‌های هتلی که در اتاق‌های هتل قرار داده می‌شوند، برای نگه داشتن مقدار کم پول و اشیا گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع گاوصندوق‌ها را می‌توان داخل کمد دیواری در خانه‌ها نیز قرار داد.

گاوصندوق‌های دیگری نیز برای نگهداری مدارک و اسناد کاغذی و دیجیتال وجود دارد که معمولا کوچک هستند و به راحتی حمل می‌شوند. این نوع گاوصندوق معمولا نقش مکمل را ایفا می‌نماید.

دسته‌بندی گاوصندوق‌ها بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند نیز صورت می‌گیرد و بر طبق آن در گروه‌های نسوز، دکوراتیو، دیجیتال و پنهان قرار می‌گیرند.

امروزه گاو صندوق‌های دیجیتال دارای محبوبیت زیادی هستند که سهم بسیاری از بازار این صنعت را از آن خود نموده‌اند. این نوع گاوصندوق‌ها فاقد کلید و اهرم هستند و در سیستم رمز گذاری آنها از اعداد و کدهای خاصی استفاده می‌گردد. ویژگی گاوصندوق‌های دیجیتال به گونه‌ای است که آنها را نسبت به سایر محصولات برجسته‌تر نموده است. از جمله نقاط قوت این نوع گاوصندوق‌ها در مقایسه با بقیه انواع می‌توان به باز و بسته شدن راحت‌تر، سرعت عمل بیشتر و امنیت بالاتر اشاره کرد.

گاوصندوق دیجیتال هوشمند

همه گاوصندوق‌ها باید ویژگی نسوز بودن را داشته باشند ولی میزان مقاومت آنها در برابر حرارت با یکدیگر متفاوت است. اینکه هر گاوصندوق باید به چه میزان در مقابل حرارت و گرما مقاوم باشد به عواملی مانند اشیایی که درون آن قرار می‌گیرند، محیطی که در آن واقع شده است و خطرات موجود در آن محیط، بستگی دارد.

گاوصندوق‌های دکوراتیو از جمله محصولات جدید در صنایع امنیتی محسوب می‌شوند که در طراحی آنها علاوه بر امنیت، زیبایی ظاهری نیز مهم تلقی شده و به طور ویژه به آن توجه می‌گردد.

برای ایجاد زیبایی بیشتر در این نوع گاوصندوق‌ها از عناصری مانند چوب و چرم طبیعی استفاده شده و رمز گذاری در آنها لمسی در نظر گرفته می‌شود.

برخی از گاوصندوق‌ها طوری طراحی می‌شوند که در معرض دید نباشند و به صورت پنهان هستند.به این گاوصندوق‌ها چون درون دیوار یا زمین قرار می‌گیرند، گاوصندوق‌های مخفی دیواری یا زیرمینی می‌گویند.

برخی از ویژگی‌هایی که گاوصندوق‌های اسلحه باید داشته باشند:

گاوصندوق اسلحه باید نسوز و مقاوم در برابر آتش سوزی باشد. ضد آب بودن نیز از ویژگی‌های دیگری است که این گاوصندوق باید داشته باشد. به دلیل خطرناک بودن اسلحه باید گاوصندوقی که در آن نگهداری می‌شود بسیار مقاوم در برابر ضربه باشد، در غیر این صورت با آسیب رساندن به آن به وسیله ابزاری مانند دستگاه فرز و دریل به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.

در طراحی گاوصندوق اسلحه برای جلوگیری از سرقت آن راهکارهای ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.به طور مثال برای گاوصندوق‌هایی که در نگهداری کلت‌ها استفاده می‌شوند و کوچکتر هستند، پیچ‌هایی برای اتصال گاوصندوق به دیوار یا زمین در نظر گرفته شده تا قابل حمل و سرقت نباشند و این پیچ‌ها تنها با باز شدن درب گاوصندوق در دسترس قرار می‌گیرند.

ظرفیت گاوصندوق اسلحه مشخص می‌کند که چه تعداد اسلحه می‌توان در آن نگهداری نمود. این ویژگی به وسیله اعدادی مشخص می‌شود که باید دانست دو عدد اول نشان می‌دهد در قسمت  چپ و راست چند اسلحه جای می‌گیرد و عدد بعدی نشان دهنده کل ظرفیت گاوصندوق است.

آخرین عدد نیز مربوط به تعداد اسلحه‌هایی است که در درب گاوصندوق قرار می‌گیرند. سرعت عملکرد در همه انواع گاوصندوق‌ها از ویژگی‌های مهم محسوب می‌شود و در مورد گاوصندوق اسلحه نیز بسیار حایز اهمیت است. بنابراین باید در طراحی سیستم رمزگذاری این گاوصندوق‌ها علاوه بر مسایل امنیتی به سرعت باز و بسته نمودن آنها نیز به طور ویژه‌ای توجه شود.

با توجه به حساسیت موضوع سرعت عملکرد برای گاوصندوق اسلحه بهتر است از قفل‌های بیومتریک استفاده شود چرا که این قفل‌ها در کنار امنیت بالا، سرعت عمل بیشتری نیز نسبت به سایر انواع دارند.

انواع رمزهایی که در گاوصندوق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند :

از اولین رمزهایی که در گاوصندوق‌ها استفاده شد، رمزهای چرخشی بود که با نام رمزهای مکانیکی هم شناخته می‌شود. بعد از ورود گاوصندوق‌های کلیدی به بازار، رمزهای مکانیکی رایج شدند.

رمزهای مکانیکی اعدادی هستند که در زمان خرید به عنوان پیش فرض در نظر گرفته می‌شوند و باید برای امنیت بیشتر بعد از قرار دادن گاوصندوق در مکان خود به وسیله خریدار تغییر یابند.

استفاده از رمزهای دارای صفحه کلید در گاوصندوق‌ها بعد از رمزهای مکانیکی صورت پذیرفت که این رمزها بسیار عالی عمل نمودند طوری که در حال حاضر نیز بسیار پرکاربرد هستند. این رمزها که دیجیتال نیز نامیده می‌شوند، امنیت بیشتری نسبت به رمزهای مکانیکی دارند.

رمزهای بیومتریک از دیگر انواع رمزها در سیستم رمزگذاری گاوصندوق‌ها هستند و امنیت فوق‌العاده بالایی دارند. در اینگونه رمزها باز شدن گاوصندوق با استفاده از اثر انگشت و یا اسکن قرنیه چشم صورت می‌گیرد. گاوصندوق‌هایی با رمزهای بیومتریک، قیمت بسیار بالایی دارند اما با وجود این طرفداران این نوع گاوصندوق‌ها بسیار زیاد است.

در این نوع سیستم رمز گذاری مشکل فراموش شدن رمز وجود ندارد و دیگر نیازی به حفظ کردن آن نیست. این نوع رمزها در واقع زیر مجموعه رمزهای دیجیتال هستند. به بیان دیگر در گاوصندوق‌هایی که دارای رمز چشمی و اثر انگشتی هستند، امکان استفاده از رمزهای عددی نیز وجود دارد. گاوصندوق‌های دارای سیستم تشخیص چهره، بالاترین سطح امنیتی را دارند و معمولا در دستگاه‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد بسیار کمی از گاوصندوق‌ها نیز دارای رمز هوشمند هستند. امنیت بسیار بالای رمزهای هوشمند بدین صورت به دست می‌آید که فرد برای باز نمودن گاوصندوق از گوشی موبایل خود می‌تواند استفاده کند و اگر گاوصندوق بدون موبایل باز شود، پیامی برای صاحب گاوصندوق فرستاده می‌شود و این موضوع به اطلاع او می‌رسد. با توجه به این نکات رمزهای هوشمند فوق امنیتی هستند و بیشتر در سازمان‌های دولتی به کاربرده می‌شوند.

گاوصندوق اسلحه بزرگ

 برای نگهداری اسلحه از چه گاوصندوق‌هایی استفاده می‌شود؟

به طور کلی برای نگهداری اسلحه از دو روش استفاده می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارد. در یک روش از خزانه یا اسلحه خانه خزانه برای نگهداری اسلحه‌ها استفاده می‌شود. خزانه به صورت یک اتاق بزرگ با دیوارهای بتنی و بسیار محکم ساخته می‌شود که دارای یک درب ورودی است و برای امنیت آن تدابیر ویژه‌ای طراحی می‌گردد. این روش برای نگهداری اسلحه‌ها امنیت بسیار بالایی دارد و برای قرار دادن تعداد زیادی اسلحه با توجه به برزگ و جادار بودن خزانه مناسب است. در روش دیگری که برای نگه داشتن اسلحه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاوصندوق‌های اسلحه در سایز و ابعاد مشخصی به وسیله تولید کنندگان گاوصندوق ساخته می‌شوند.

این گاوصندوق‌ها با مشخصات فنی مخصوص به خود در انواع و اقسام متنوعی تولید می‌گردند و در اختیار مشتریانی قرار می‌گیرند که تصمیم دارند برای نگهداری اسلحه خود در منزل از گاوصندوق اسلحه استفاده نمایند. از این نوع گاوصندوق‌ها برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک توسط شرکت‌های خاصی طراحی و تولید شده‌اند. هر برند بر اساس استانداردهای امنیتی، ویژگی‌های متفاوتی در گاوصندوق‌ها ایجاد نموده است که مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب نمایند. البته باید در نظر داشت که انواع تقلبی گاوصندوق‌ها نیز در بازار وجود دارد که به دلیل کیفیت و امنیت پایین‌تر با قیمت کمتری عرضه می‌شوند. بنابراین باید قبل از خرید اطلاعات کافی در این مورد را داشت.

نکاتی که باید قبل از خرید گاوصندوق اسلحه به آنها توجه شود:

اندازه و ابعاد گاوصندوق اسلحه یکی از نکات مهمی است که باید قبل از انتخاب و خرید آن مورد توجه باشد. مکانی که قرار است گاوصندوق در آنجا واقع شود، به طور دقیق باید اندازه‌گیری و بررسی گردد. نوع و تعداد اسلحه نیز در هنگام خرید گاوصندوق اسلحه باید در نظر گرفته شود چرا که هر گاوصندوق دارای ظرفیت مشخصی است و همچنین برای هر نوع اسلحه جایگاه خاص مناسب با ساختار آن را دارد. به عنوان مثال برای اسلحه‌های شکاری و جنگی قلاب‌هایی برای قرار دادن آنها درون گاوصندوق تعبیه شده است.

بنابراین در هنگام خرید گاوصندوق اسلحه باید به فروشنده این نوع گاوصندوق‌ها، درباره نوع اسلحه خود و اندازه مکان مدنظرتان توضیحات لازم را ارایه دهید تا بتواند بهترین و مناسب‌ترین گاوصندوق را به شما پیشنهاد دهد. قیمت گاوصندوق اسلحه نیز از جمله نکاتی است که برای اغلب خریداران مهم تلقی می‌شود.در تعیین قیمت گاوصندوق اسلحه عوامل مختلفی مؤثر هستند. به طور مثال اگر گاوصندوقی دارای تمام ویژگی‌های نسوز بودن، ضد آب بودن، ضد سرقت بودن و بهترین نوع رمزها باشد، قطعا قیمت بسیار بالایی دارد.ولی با کم شدن هر کدام از این ویژگی‌ها از قیمت گاوصندوق نیز کاسته می‌شود. اما به دلیل خطرناک بودن اسلحه باید به نگهداری آن بسیار اهمیت داد و بهتر است که در خرید گاوصندوق اسلحه وجود ویژگی‌های لازم امنیتی بر قیمت آن ترجیح داده شود.

چه قوانینی برای نگهداری اسلحه در ایران وجود دارد؟

در کشور ما ایران خرید و فروش و همچنین حمل و نگهداری اسلحه ممنوع است چرا که هر ساله در سراسر دنیا جرم‌های زیادی با استفاده از اسلحه اتفاق می‌افتد ولی در صورتی که اسلحه و مواد منفجره دیگر در دسترس عموم قرار نداشته باشد، قطعا آمار جرایم کاهش خواهد یافت. با این حال در کشورمان ایران هم افرادی وجود دارند که با توجه به موقعیت شغلی خود مجبور به نگهداری اسلحه هستند. از جمله این افراد می‌توان محیط بانان، جنگل بانان و پلیس‌ها را نام برد. برخی افراد نیز برای نگهداری اسلحه‌هایی مانند اسلحه شکاری مجوز لازم را تهیه می‌نمایند و فقط در صورت ارایه مجوز قادر به حمل آن هستند.

 

پبج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *