Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

خزانه و هر آنچه باید درمورد آن بدانید

هر آنچه که باید درمورد خزانه و درب خزانه بدانید.

درب‌های خزانه ابتدایی در زمان‌های قدیم تنها توسط پادشاهان استفاده‌‌ می‌شدند، چرا که پادشاهان تنها کسی بودند که ثروت واقعی داشتند و ارزش محافظت از آن‌ها زیاد بود‌، اما اکنون هرکسی‌‌ می‌تواند ثروت خود را جمع کند. بسیاری از ما ثروت یا دارایی‌های ارزشمندی جمع کرده‌ایم، بدیهی است این سرمایه همواره در معرض خطر سارقان و حوادث طبیعی از جمله آتش سوزی و زلزله می باشد. یک اتاق ‌خزانه یکی از بهترین روش‌ها برای یک شخص است که‌‌ می‌تواند به طور واقعی تضمین کند که اموال ارزشمند ما توسط کسی قابل تصرف نیست. دیوارهای بتنی ضخیم و چفت شده با یک درب ‌خزانه فولادی که بر اساس نیاز شما ایجاد شده اند‌ بهترین راه محافظت از دارایی‌های ارزشمند و حتی جان شما در برابر خطرات هستند. با ما همراه باشید در این مطلب از وبلاگ آرکا می‌خواهیم به بررسی درب خزانه بپردازیم.

خزانه چیست؟

خزانه‌ فضایی امن است که پول، اشیا با ارزش، مدارک و اسناد در آن ذخیره‌‌ می‌شوند. هدف از قرار دادن این اقلام در این گاوصندوق بزرگ این است که از محتوای آن‌‌ها در برابر سرقت، استفاده غیر مجاز، آتش سوزی، بلایای طبیعی و سایر تهدیدات، مانند یک گاوصندوق محافظت کند. برخلاف گاوصندوق‌‌ها، خزانه‌‌ها با استفاده از دیوار‌های زره پوش و درب محکم مجهز به قفل‌‌های پیچیده، بخشی جدایی ناپذیر از ساختمانی هستند که در آن ساخته شده‌‌اند. به عبارت دیگر یک گاوصندوق قابل جابه جایی است اما خزانه درون خانه یا محل کار که‌‌ می‌تواند بانک باشد تعبیه‌‌ می‌شود و امکان جا به جایی آن وجود ندارد.

 

کاربرد‌‌های درب خزانه

در‌ب‌های خزانه و اتاق‌‌های خزانه پیشرفت چشمگیری در ایجاد پناهگاه ایجاد کرده‌اند. با قیمت مناسب هر کسی‌‌ می‌تواند پناهگاهی برای عزیزان خود یا خزانه بانک شخصی خود برای هر آنچه که لازم است از دست سارقین ایمن بماند را ایجاد کند. حتی اگر در یک منطقه امن با‌‌ میزان جرم و جنایت نسبتاً کم زندگی‌‌ می‌کنید، یک اتاق گاوصندوقی می‌تواند آرامش خاطر بسیار بیشتری را برای شما فراهم کند. اتاق‌‌های خزانه را‌‌ می‌توان به راحتی از نظر رطوبت و دما تنظیم کرد تا عتیقه جات یا سایر اقلام تجزیه پذیر شما را در شرایط مناسب حفظ کند. شاید شما تجربه‌ی داشتن گاوصندوق ایمن را داشته باشید، اما بخواهید ملک خود را در یک مکان فوق العاده امن ادغام کنید. با این اوصاف یک اتاق خزانه با یک درب خزانه‌ی ایمن‌‌ می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. خزانه‌ها بیشتر برای طلافروشی‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی و خزانه های خانگی استفاده می‌شوند. متناسب با نیاز و فضای کاربر می‌توان آن‌ها را به طراحی و تولید کرد. اما درب خزانه باید از چه جنسی باشد؟

جنس درب‌‌های خزانه

با توجه به این موضوع که خزانه جایگاهی برای نگهداری اسناد و مدارک و اشیا گران‌بها است باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. دیوار‌ها و درب ‌های خزانه عمدتا از بتن،‌‌ میله‌‌های فولادی برای تقویت و مواد افزودنی اختصاصی تشکیل شد‌ه‌اند تا مقاومت بیشتری به بتن بدهند.

درب خزانه بانکی

خزانه‌‌های بانکی به عنوان طرح‌‌های سفارشی ساخته‌‌ می‌شوند. این اتاق های گاوصندوقی بزرگ معمولا اولین بخش ساختمان جدید بانک است که طراحی و ساخته‌‌ می‌شود. فرایند ساخت خزانه با طراحی که توسط کارشناسان صورت گرفته است آغاز‌‌ می‌شود‌، و بقیه قسمت بانک در اطراف آن ساخته‌‌ می‌شوند. سازنده برای تعیین عواملی مانند اندازه کل خزانه‌، شکل دلخواه و محل قرارگیری درب با مشتری مشاوره‌‌ می‌کند و با ارائه بهترین پیشنهادات پس از اینکه مشتری طرح ارائه شده را تایید کرد، سازنده تجهیزات را برای ساخت پانل‌‌های خزانه و درب آماده‌‌ می‌کند.

بهتر است که مشتری تمامی امورات و تجهیزات خزانه یعنی: ساخت خزانه، تولید و نصب درب خزانه، درب محافظ و درب فرار را به تولیدکننده ای معتبر بسپارد. تولید کننده ای که محصولاتش را ضمانت می کند، خدمات دهی عالی دارد و با اعزام نیروهای معتمد قطعات خزانه را نصب و راه اندازی کنند.

خزانه‌‌های بانکی توسط بتن مسلح و شبکه های آرماتوربندی ساخته‌‌ می‌شوند. یک خزانه معمولی ممکن است ضخامت 45_72 سانتی متر داشته و برداشتن یا بازسازی آن بسیار سنگین و دشوار باشد.

 خزانه‌‌های بانکی مدرن امروزه به طور معمول از پانل‌‌های بتنی مدولار با استفاده از مخلوط اختصاصی بتن و مواد افزودنی برای مقاومت فوق العاده ساخته‌‌ می‌شوند. بتن برای حداکثر مقاومت در برابر خرد شدن طراحی شده است. یک صفحه از این ماده‌، اگرچه فقط 62/7 سانتی متر ضخامت دارد‌، اما ممکن است تا 10 برابر قوی‌تر از یک صفحه سیمان فرمول معمولی با ضخامت (4/72 سانتی متر) باشد.

ویژگی‌‌های ضروری که یک درب خزانه باید داشته باشد:

  • درب خزانه بایستی قابلیت باز شدن از داخل را داشته باشد.

باید مطمئن شوید که درب ‌خزانه‌ی که انتخاب کرد‌ه‌اید از داخل قابل باز شدن است و یا گزینه بهتری که وجود دارد، تعبیه درب فرار علاوه بر درب خزانه می باشد. این امر در صورت بسته شدن تصادفی درب خزانه در داخل خزانه نیز مهم است. که در صورت بسته شدن درب داخل محفظه و نیاز به بیرون آمدن، از درب فرار استفاده شود.

پیرو نکته ذکرشده در مورد اضطرار وجود درب فرار، این داستان کوتاه را که در مورد میلیاردی که در خزانه اش جان داد بخوانید.

درب فرار خزانه

  • چرا این مسئله اهمیت دارد که چرخش درب اتاق خزانه شما چگونه است؟

مورد دیگری که‌‌ می‌خواهید در نظر بگیرید این است که چه نوع درب را‌‌ می‌خواهید. برخی از در‌های ‌خزانه به داخل محفظه می‌چرخند‌، در حالی که برخی دیگر در خارج از اتاق بیرون حرکت‌‌ می‌کنند. چرا مهم است؟ اگر فرصتی وجود داشته باشد که در هنگام پن‌هان شدن در داخل خانه‌، آوار از بیرون مسدود شود‌،‌‌ می‌توانید در اتاق محبوس شوید که خوب نیست. در آن صورت، دربی که به داخل بچرخد گزینه بهتری خواهد بود.

  • بدون مقاومت خوب در برابر آتش‌، درب خزانه‌ی شما فقط نیمی‌از کار خود را انجام‌ می‌دهد

یک عایق مقاوم برابر آتش بسیار ضروری است. این ممکن است واضح به نظر برسد، اما اگر خانه یا محل کار شما در آتش سوزی است هرگز نباید در اتاق خزانه خود پنهان شوید. باید هرچه زودتر همه را از خانه بیرون کنید. بنابراین، چرا به مهر و موم آتش و عایق تخته آتش نشانی دارای درجه UL نیاز دارید؟ بیشتر مردم از درب ‌خزانه خود برای قفل کردن وسایل با ارزش در پشت و همچنین ایجاد یک اتاق امن یا اتاق وحشت استفاده‌‌ می‌کنند. اگر اشیای قیمتی را ذخیره‌‌ می‌کنید،‌‌ باید خزانه شما مقاومت دمایی بالایی داشته باشد که در صورت آتش سوزی محتویات داخل خزانه تا حد بسیار زیادی بدون خسارت باقی بمانند.

پس اگر می خواهید کالاها و مدارک با ارزش تان را در برابر آتش سوزی یا نشتی آب محافظت کنید. گاوصندوقی عایق در برابر گرما و دود کمک می کند تا محتویات گرانبهای شما در داخل اتاق گاوصندوقیتان از آسیب دیدن به هنگام آتش سوزی ایمن بمانند.

فروشگاه اینترنتی گاوصندوق آرکا

گاوصندوق آرکا مجموعه تولیدی انواع گاوصندوق، درب های نسوز و سیستم‌های ضد سرقت که بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید گاوصندوق‌های نسوز دارد. محصولات این شرکت در اندازه‌های متفاوت و کاربری‌های گوناگون از گاو صندوق خانگی تا اداری را در بر می‌گیرد. به دست آوردن گواهینامه‌های متعدد برای کیفیت و ماندگاری و ایمنی صندوق نسوز آرکا، اعتبار ویژه‌ای به تولیدات این شرکت ایرانی بخشیده است. شما می توانید تمامی گاو صندوق های آرکا را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر آرکا و با تخفیف ویژه بصورت اینترنتی خریداری کنید.

اجزای اصلی یک خزانه

  • پنل‌‌ها

پانل‌‌های دیواری ابتدا با استفاده از مخلوط بتن آرمه مخصوص قالب گیری‌‌ می‌شوند. علاوه بر پودر سیمان‌، سنگ و غیره‌، ممکن است مواد اضافی مانند تراشه‌‌های فلزی یا مواد ساینده برای مقاومت در برابر نفوذ سوراخ شدن به آن اضافه شود. برخلاف بتن معمولی که در ساخت و ساز استفاده‌‌ می‌شود‌، بتن برای ‌خزانه‌‌های بانکی آنقدر ضخیم است که نمی‌توان آن را خراب کرد. قوام بتن با رکود آن اندازه گیری‌‌ می‌شود و بتن ‌خزانه دارای رکود صفر است. این بتن همچنین خیلی سریع آماده‌‌ می‌شود به این صورت که به جای سه تا چهار روز مورد نیاز بیشتر بتن‌‌ها، فقط در شش تا 12 ساعت پخت و آماده‌ی استفاده‌‌ می‌شود.

شبکه ای از‌‌ میله‌‌های فولادی تقویت کننده به صورت دستی در مخلوط مرطوب قرار‌‌ می‌گیرد، قالب‌‌ها برای چندین ساعت حرکت داده‌‌ می‌شوند و لرزش ناشی از حرکت مواد را ته نشین کرده و حباب‌های هوا را از بین‌‌ می‌برد. لبه‌‌ها با ماله صاف شده و بتن اجازه‌‌ می‌یابد تا سفت شود. پانل‌‌ها از قالب برداشته‌‌ می‌شوند و برای حمل و نقل به محل ساخت مشتری بر روی یک کامیون قرار‌‌ می‌گیرند.

  • درب خزانه

درب ‌خزانه همچنین از بتن مخصوصی که برای ساخت صفحات استفاده‌‌ می‌شود‌، قالب گرفته است‌، اما‌‌ می‌توان آن را از طریق روش‌های متفاوتی ساخت. قالب درب با قالب پانل متفاوت است زیرا سوراخی برای قفل وجود دارد و درب آن از جنس استنلس استیل پوشانده‌‌ می‌شود. برخی از تولیدکنندگان از روکش استیل به عنوان قالب استفاده‌‌ می‌کنند و بتن را مستقیماً درون آن‌‌ می‌ریزند در حالی که سایر تولید کنندگان از قالب معمولی استفاده‌‌ می‌کنند و پس از خشک شدن پانل‌، فولاد را روی آن پیچ‌‌ می‌کنند.

در‌های ‌خزانه گرد در اوایل قرن بیستم محبوب بودند و تصاویر نمادین برای امنیت بالای یک بانک هستند. آن‌ها به دلیل پیچیدگی‌‌های تولید‌، مشکلات تعمیر و نگهداری (آویزان شدن درب به دلیل وزن) و هزینه‌، مورد پسند واقع نشدند‌، اما هنوز چند نمونه از آن‌ها موجود است.

درب محافظ یک درب دوم در داخل قاب درب اصلی ‌خزانه است که برای محافظت از ‌خزانه محدود در حالی که در اصلی باز است استفاده‌‌ می‌شود. هدف درب محافظ این است که یک بازدید کننده معمولی را بیرون نگه دارد تا امنیت واقعی را فراهم کند.

  • قفل درب خزانه

درب ‌خزانه‌، با پیچ و مهره‌‌های فلزی عظیم که از در به داخل قاب اطراف گسترش‌‌ می‌یابد‌، محکم شده است. قفل به طور ثابت پشت درب نفوذ پذیر نصب‌‌ می‌شود و معمولاً از نظر اندازه و مقاومت بسیار ناچیز است‌، اما دسترسی به آن از خارج بسیار دشوار است. انواع مختلفی از مکانیسم‌‌های قفل استفاده‌‌ می‌شود.

قفل ترکیبی که در اصل شبیه قفل معمولی یا در ایمن است بسیار معمول است. این معمولاً یک وسیله مکانیکی است اما ترکیبی از قفل مکانیکی و الکترونیکی است که در برابر آسیب‌های فیزیک و سوراخ شدن و ترک خوردن بسیار مقاوم است.

قفل‌‌های کلید امنیتی بالا نیز در ‌خزانه استفاده‌‌ می‌شوند. یک قفل ترکیبی کنترل دوتایی (دو حالته) دارای دو صفحه است که دو مکانیزم قفل درب را کنترل‌‌ می‌کند. آن‌ها معمولاً به گونه‌ای پیکربندی‌‌ می‌شوند که هر دو قفل باید همزمان باز شوند تا قفل در باز شود. به هیچ یک از افراد هر دو ترکیب داده نمی‌شود و برای باز کردن درب به دو نفر نیاز دارد. برخی از درب‌‌ها ممکن است به گونه ای پیکربندی شده باشند که هر شماره گیر درب را باز کند.

قفل زمان،  به قفلی ساعتی گفته‌‌ می‌شود که از باز شدن درب ‌خزانه تا گذراندن تعداد مشخصی ساعت جلوگیری‌‌ می‌کند. این سیستم قفل ضد سرقت است که سارجنت در اواخر قرن نوزدهم اختراع کرد. چنین قفل‌‌هایی فقط توسط چند شرکت در سراسر جهان تولید‌‌ می‌شوند. سیستم قفل به سازنده ‌خزانه پیش از نصب عرضه‌‌ می‌شود.

بسیاری از تکنیک‌‌های جلوگیری از شکسته شدن درب و مکانیزم قفل درب ‌خزانه نیز اعمال‌‌ می‌شود. ضخامت و استحکام درب و تابلو ممکن است پیچیده باشد.

  • نصب و راه اندازی

پس از اتمام مراحل تولید پانل‌های ‌خزانه‌، درب و مونتاژ قفل، قطعات را به محل احداث بانک منتقل‌‌ می کنند. سپس نیروهای تولید کننده ‌خزانه‌، پانل‌‌های محصور در فولاد را در نقاط تعیین شده قرار داده و آن‌ها را به هم جوش‌‌ می‌دهند. سازنده ‌خزانه همچنین ممکن است یک سیستم هشدار را ارائه دهند‌، که همزمان با خزانه نصب‌‌ می‌شود. در حالی که خزانه‌‌های قدیمی‌از سلاح‌‌های مختلفی علیه سارقین استفاده‌‌ می‌کردند‌، مانند انفجار بخار یا گاز اشک آور‌، اما خزانه‌‌های مدرن از اقدامات متقابل فن آوری استفاده‌‌ می‌کنند. آن‌ها را‌‌ می‌توان با یک دستگاه شنوایی که صدا‌های غیرمعمول را‌‌ می‌گیرد سیم کشی کرد یا با دوربین مشاهده کرد. در صورت دستکاری درب یا قفل‌، زنگ هشدار اغلب برای هشدار به پلیس محلی وجود دارد.

بدیهی است؛ با توجه به امنیت بالای خزانه ها، نصب و تعبیه تجهیزاتی از جمله سیستم هشدار، بخار و گاز اشک آور ضروری نمی باشد و به درخواست مشتری اعمال می شوند.

چرا باید یک خزانه شخصی داشته باشیم؟

دو دلیل عمده برای ساختن یک اتاق خزانه در خانه یا محل کار وجود دارد.

  • ایمنی

در صورت نفوذ شخصی به خانه شما، یک خزانه‌ی امن‌‌ می‌تواند به عنوان یک سرپناه برای شما و خانواده شما باشد. این اتاق که به عنوان اتاق وحشت نیز شناخته‌‌ می‌شود،‌‌ می‌تواند مکانی بسیار امن و غیرقابل دسترس برای افراد متفرقه باشد که شما تا رسیدن کمک به آن پناهنده‌‌ می‌شوید.

در بعضی از مناطق کشور، برخی از صاحبان خانه‌‌ها هنگام ساخت و ساز برای مواقع مواجهه با گردباد یا طوفان، به عنوان آخرین چاره، اتاق خزانه نیز‌‌ می‌سازند. این پناهگاه‌‌های طوفان امنیت بیشتری را در برابر باد‌های شدید فراهم‌‌ می‌کنند و‌‌ می‌توانند مکان ایمنی برای پناه گرفتن باشند.

  • ذخیره سازی امن

حتی اگر صاحب بزرگترین گاوصندوق با اسلحه یا فلز گران‌بها در بازار باشید، غیر معمول نیست که حجم مجموعه اسلحه و اشیای قیمتی شما از اندازه‌ی گاو صندوق فراتر بروند. گرچه مطمئناً‌‌ می‌توانید بیش از یک گاوصندوق بخرید، اما خوب است بدانید که بسیاری از صاحبان خانه‌‌ها فضای اضافی و کاربردی را که یک اتاق خزانه سفارشی ارائه‌‌ می‌دهد ترجیح‌‌ می‌دهند.

درب‌‌های خزانه وسیله هایی ترکیبی برای محافظت در برابر سرقت و آتش است که ظاهری زیبا و متناسب با هر دکوراسیون دارد.‌‌ میله‌‌های بلند، قفل های عظیم و تزریق بتن مسلح به سبک نظا‌می که دارای ضخامت مناسبی هستند، در برابر هرگونه حمله خطرناک، سرقت و حوادث طبیعی مقابله می‌کنند.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

۲ پاسخ

    1. باسلام
      بله. درخواستتون رو داخل فرم درخواست تولید گاوصندوق سفارشی پر کنید. در کم تر از ۲۴ ساعت طراحان آرکا با شما تماس می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *