مقالات مرتبط

دسته بندی ها

صنعت گاوصندوق در چهل سال گذشته

صنعت گاوصندوق قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی صنعت در کشورمان حال و روز مساعدی نداشت. موج صنعتی شدن ایران تازه بر سر زبان ها افتاده بود. عصر صنعت به ایران پای گذاشته بود. صنعت گاوصندوق قبل از انقلاب به مانند سایر صنایع دیگر هیچ موفقیتی را کسب نکرده بود. در این مقاله علل ضعف تولید گاوصندوق پیش از انقلاب و عوامل رشد و پیشرفت ایران در این مقوله پس از انقلاب و در 40 سال گذشته را بررسی می کنیم.

مهمترین دلایل ضعف صنعت گاوصندوق سازی ایران در دوران پیش از انقلاب را می توان در دو عامل زیر خلاصه کرد:

  • سطح پایین نقدینگی بین مردم در زمان شاه
  • عدم دستیابی به تکنولوژی در ایران در زمان پهلوی

سطح پایین نقدینگی بین مردم در زمان شاه

در زمان طاغوت ، وضعیت مالی مردم بسیار ضعیف بود و استفاده از گاوصندوق به هیچ وجه عمومی نشده بود. به طوری که این باور غلط وجود داشت که اگر کسی گاو صندوق دارد به منزله این است که وی فردی بسیار بسیار پولدار است. وگرنه در زندگی عادی و کار نیاز به گاوصندوق اصلا احساس نمی شد. اندک افرادی در پایتخت و چند شهر بزرگ دیگر وجود داشتند که صاحب گاو صندوق بودند.

عدم دستیابی به تکنولوژی در ایران در زمان پهلوی

پیش از پیروزی جمهوری اسلامی بر استبداد پهلوی ، ایران از نظر فناوری و تکنولوژی در سطح بسیار نازلی وجود داشت. همه دنیا رو به پیشرفت بودند و کشور ما در این زمینه همچنان ساکن و راکد مانده بود. فناوری هایی هم که به وجود می آمد صرفا وارداتی بود و خارجی ها جهت کسب درآمد و منافع خوشان اقدام به ورود به بازار ایران می کردند و تکنولوژی هایشان را به میهنمان می آوردند که این کار هیچ کمکی به بهبود شرایط صنعتی ایران نمی کرد.

در چنین شرایطی ساخت و تولید گاوصندوق هم رونقی نداشت. هم نیاز به این کالا وجود نداشت. هم فرهنگ استفاده از گاوصندوق در ایران ایجاد نشده بود و هم این که دانش ساخت آن را نداشتیم. با این وجود و پس از این که اولین گاو صندوق در ایران وارد شد و سپس نمونه های مشابه خارجی آن بازار جدیدی به اسم کشور ایران را کشف کردند، چندین کارگاه کوچک اقدام به ساخت اولین گاو صندوق ها نمودند. اما از آنجایی که علم تولید صندوق نسوز را نداشتند کیفیت کارهایشان به نسبت گاو صندوق های امروزی بسیار پایین بود. به طور مثال ساخت گاوصندوق های بزرگ یا حتی درب های خزانه ناممکن بود. و بانک ها از مجهز بودن به درب خزانه ساخت ایران محروم بودند.

صنعت گاو صندوق پس از پیروزی انقلاب اسلامی

در 40 سال گذشته ، دشمنان شرایط سختی از جمله جنگ ، تحریم ، جنگ نرم و… را پیش روی کشورمان قرار داده اند. شرایطی که ناخواسته و به ناحق پیش روی مردم شریف ایران قرار گرفته است. اما این کشور و این مردم با سرافرازی این سختی ها را پشت سر گذاشته اند. از جمله این مشکلات مانع تراشی و سنگ اندازی بیگانگان به طرق مختلف در روند رشد و پیشرفت کشورمان بود.

صنعت گاوصندوق قبل از انقلاب در مقایسه با سال های ابتدایی پیروزی انقلاب تفاوت چندانی نداشت. چرا که متاسفانه پس از پیروزی با شکوه جمهوری اسلامی بر استبداد، هشت سال جنگ تحمیلی بر کشور عزیزمان تحمیل شد. این جنگ ناخواسته باعث شده بود مواد اولیه همه صنایع در درجه اول در زمینه جنگ و دفاع از میهن صرف شود. پس از پایان جنگ و پیروزی شرافتمندانه ملت ایران در دفاع از هویت و موجودیت خود و شکست نیرنگ های دشمنان اسلام و ایران ، عصر سازندگی فرا رسیده بود.

صنعت گاوصندوق سازی در ایران در این زمان به دوران شکوفایی خود نزدیک شده بود. اهمیت امنیت برای همه مردم به خوبی روشن  و پر رنگ بود. فرصت تبلور اقتصادی و پوست اندازی صنعت در کشورمان به خوبی محسوس بود. در همین دوران و با حمایت های دولت ، کارگاه های صندوق سازی هم  یکی یکی راه اندازی می شدند.

فضای کشور نیز به آرامش رسیده بود و فرصت کسب علم و دانش و پیشرفت صنعت مهیا شده بود. وجود گاوصندوق های خارجی الگوهای مناسبی برای نیروها و افراد با انگیزه ایرانی بود تا بتوانند با استفاده از آن الگوها و و افزایش توانمندی خود، خلاقیت خود را در این زمینه به معرض نمایش قرار دهند.

پیدایش گاوصندوق آرکا

گروه صنعتی صندوق نسوز محمدزاده با برند تجاری آرکا در چنین شرایطی و در اواسط دهه هفتاد پا به عرصه صنعت کشور گذاشت.  تلاش بی وقفه مجموعه آرکا سبب شده است که با گذشت حدود ربع قرن سابقه ، هم اکنون تمام ایران از این برند به خوش نامی ونیکی یاد کنند. گاوصندوق های با کیفیت آرکا انتخاب بسیاری از هموطنانمان در جای جای کشور عزیزمان شده است. ایجاد اشتغال پایدار  و مستقیم و غیرمستقیم از دیگر افتخارات آرکا به حساب می آید.

نقطه درخشان آرکا در این ربع قرن سابقه درخشان خود، صادرات گاوصندوق به کشورهای همسایه می باشد. صادرات به کشورهایی مثل افغانستان و عراق ، سود آوری و ارز آوری برای مملکت عزیزمان را به همراه داشته است. به طوری که هم اکنون نمایندگی رسمی گاوصندوق نسوز آرکا در افغانستان مشغول به فعالیت می باشد.

علاوه بر صندوق نسوز آرکا ، سایر فعالان این صنعت در کشورمان نیز رشد قابل قبولی داشته اند به طوری که ایران هم اکنون نیازی به واردات گاو صندوق از خارج از کشور را ندارد. در چنین شرایطی انتظار است که مردم و تولید کنندگان تعهدشان را نسبت به هم به طور کامل ادا کنند. یعنی کیفیت گاو صندوق های ایرانی روز به روز بالاتر رفته و از طرفی خریداران گرامی نیز اقدام به خرید گاوصندوق ایرانی نمایند و حتی الامکان از خرید نمونه های مشابه خارجی اجتناب کنند. تا با این کار هزینه ای که برای این کار صرف می کنند در چرخه اقتصاد و صنعت و تولید ملی میهنمان صرف شود.

***به امید سربلندی و سرافرازی و رشد روز افزون ایران عزیز در تمامی زمینه ها و رسیدن به قله های افتخار و پیروزی در همه عرصه ها***

آرامش کامل را با آرکا تجربه کنید

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *