Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

کدام قفل امن‌تر است؟ دیجیتال یا مکانیکی؟

اگر شما هم قصد خرید گاوصندوق را داشته باشید احتمالاً این سؤال در ذهن شما ایجاد شده که کدام قفل برای گاوصندوق امن‌تر است، قفل مکانیکی یا دیجیتال؟ در پاسخ به این سؤال باید ابتدا مواردی را بررسی کنیم.

هر کدام از انواع قفل‌های دیجیتال و مکانیکی می‌توانند مزایا و معایبی داشته باشند. مسئله‌ای که در انتخاب قفل مناسب به شما کمک می‌کند، ابتدا مشخص‌کردن نوع کاربری قفل، امنیت مورد انتظار از گاوصندوق ( با توجه به محتوای نگه‌داری شده در آن) و با توجه به بودجه شما تعیین می‌شود. شناخت هر دو مدل قفل‌های دیجیتال و قفل های مکانیکی نیز در انتخاب قفل بهتر برای گاوصندوق می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

قفل‌های مکانیکی و قفل های دیجیتال هر کام دارای تعریف مشخص و موارد کاربردی خاصی هستند. یکی از مواردی که هر دو قفل برای آن قابل ‌استفاده هستند، گاوصندوق است.

با شناخت دقیق هر دو نوع قفل می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا با قفل های دیجیتال و مکانیکی آشنا شوید و پاسخ سؤالی که در ابتدا مطرح شد را دریافت کنید.

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال یا قفل الکترونیکی نسل جدید قفل‌ها می‌باشد که چند سالی است جای قفل‌های مکانیکی را گرفته‌اند و استفاده از آن‌ها هر روز رو به افزایش است.

این نوع قفل‌ها با استفاده از الکتریسیته کار می‌کنند و به آن‌ها قفل‌های برقی نیز می‌گویند. قفل‌های دیجیتال با نصب بر روی گاوصندوق باعث می‌شود که تنها خود شما بتوانید در گاوصندوق را باز کنید ویا رمز آن را تغییر دهید. جعل کلید قفل‌های دیجیتال (رمز، اثر انگشت، کارت) تقریباً غیر ممکن است. در نتیجه امنیت گاوصندوق تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود.

قفل دیجیتال در مدل‌های مختلفی از جمله: کارتی، رمزی، اثر انگشتی و تشخیص چهره در بازار وجود دارند. قفل الکترونیکی به دلیل عملکردهای بیشتر و ساختار پیچیده‌تر از قفل مکانیکی گران‌قیمت‌تر است، اما اگر به دنبال قفلی هستید که حداکثر امنیت را برای گاوصندوق و مدارک شما ایجاد کند بهتر است از قفل‌های دیجیتال استفاده کنید.

قفل دیجیتال اثر انگشتی

موارد کاربرد قفل‌های دیجیتال

قفل‌های دیجیتال به دلیل ایجاد امنیت بالا همیشه انتخاب اول است که از لحاظ امنیتی دارای اهمیت بیشتری هستند. یکی دیگر از موارد کاربرد قفل دیجیتال، استفاده در گاوصندوق است. گاوصندوق با قفل‌های دیجیتال قطعاً امنیت خوبی را ایجاد می‌کند.

انواع قفل دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قفل‌های‌ دیجیتال دارای دسته‌بندی متفاوتی است. نمونه‌ای از قفل‌های دیجیتال با استفاده از رمز شخصی که به هر فرد تعلق می‌گیرد باز می‌شود.

مورد دیگر قفل های اثر انگشتی است که این نوع قفل به ‌وسیله اثر انگشت قفل باز می‌شود. همان‌طور که می‌دانید اثر انگشت هر فرد منحصر به خود شخص است و قابلیت جعل اثر انگشت وجود ندارد. همین‌طور استفاده از قفل‌های دیجیتال با اثر انگشت امنیت بالایی را برای گاوصندوق ایجاد می‌کند و امروزه تعداد گاوصندوق‌های با قفل‌های دیجیتال بسیار افزایش یافته است چراکه عملکردی هوشمندانه‌تر نسبت به قفل مکانیکی دارند و امنیت خوبی را برقرار می‌کنند.

قفل دیجیتال کارتی یکی دیگر از انواع قفل الکترونیکی است. استفاده از تمامی این نوع قفل‌های دیجیتال بسیار مرسوم بوده و با توجه ‌به عملکرد خوب و کم دقت آن‌ها هر روزه تعداد افراد بیشتری این قفل را نصب می‌کنند.

گاوصندوق‌هایی که دارای قفل دیجیتال هستند، نیز امروزه استقبال بیشتری می‌شوند و جایگزین گاوصندوق با قفل مکانیکی می‌شوند.

قفل مکانیکی کلیدی چیست؟

قفل‌های قدیمی که مرسوم به قفل‌های مکانیکی کلیدی می‌باشند با استفاده از کلید باز و بسته می‌شوند. احتمالاً این نوع قفل‌ها را بر روی درب خانه‌هایی که ساخت قدیمی دارند و بازسازی نشده‌اند می‌توانید مشاهده کنید. وقتی قفل مکانیکی بر روی گاوصندوق نصب شود هم، چنین عملکردی دارد و به‌راحتی و با استفاده از تنها یک کلید باز و بسته می‌شود بدیهی است چنین قفلی برای گاوصندوق چندان مناسب نخواهد بود.

قفل‌های مکانیکی به‌راحتی و تنها با یک کلید باز و بسته می‌شوند. قفل‌های مکانیکی در صورت گم‌شدن کلید آن‌ها دیگر قابل‌استفاده نیستند و باید تعویض شوند.

اگر از قفل‌های مکانیکی استفاده می‌کنید به‌ خاطر داشته باشید که همیشه چند کلید زاپاس برای خود نگه‌دارید تا در صورت گم‌شدن کلید تنها هزینه کلید را متقبل شوید و نیازی به تعویض قفل مکانیکی نداشته باشید. البته اگر که از گاوصندوقی استفاده می‌کنید که دارای قفل مکانیکی است، این مشکلات می‌توانند موجب بروز چالش‌های جدی‌تری بشوند. در هر صورت امنیت گاوصندوق باید در حد بالا و خوبی حفظ بشود که این کار با قفل‌های مکانیکی چندان مؤثر نخواهد بود.

در صورتی‌که قفل‌های مکانیکی دچار خرابی و شکستگی شوند باید حتماً از کلیدساز کمک بگیرید و در صورت لزوم قفل را تعویض کنید. البته قفل‌های مکانیکی کلیدی نیز دارای درجات کیفی متفاوتی هستند پس در هنگام خرید دقت کنید تا بهترین کیفیت را با امنیت بالا تهیه کنید و عمر استفاده از قفل مکانیکی و گاوصندوق خود را با این کار بیشتر کنید.

در اینجا به برخی از معایب قفل های مکانیکی کلیدی اشاره میکنیم:

  • حمل و نگهداری دسته کلید می‌تواند برای بسیاری از افراد سخت باشد و مشکل باشد.
  • در صورت گم‌شدن کلید، قفل باید کامل تعویض گردد.
  • احتمال کپی‌کردن از روی کلید و بازکردن قفل مکانیکی وجود دارد و بسیار ساده است.
  • قفل‌های مکانیکی به ‌راحتی قابل دست‌کاری هستند و ضد سرقتی محسوب نمی‌شوند.

قفل مکانیکی کلیدی

انواع قفل مکانیکی

قفل‌های مکانیکی همانند قفل‌های دیجیتال از نظر کاربرد دارای مدل‌های خیلی زیادی نیستند. تنها یک مدل قفل مکانیکی وجود دارد که با کلید باز و بسته می‌شود ولی از نظر میزان تأمین امنیت دوام و جنس قفل می‌تواند اندکی تفاوت داشته باشند اما در حالت کلی همه مدل‌های قفل مکانیکی دارای یک نوع عملکرد هستند. هنگامی‌که قفل مکانیکی بر روی گاوصندوق نصب می‌شود بهتر است که از بالاترین کیفیت استفاده شود.

یکی از مزایای قفل مکانیکی نصب آسان و سریع آن‌ها است. در هر صورت استفاده از قفل‌های مکانیکی در کنار راحت بودن سیستم کاری و نصب آسان دارای قیمت کم‌تری نیز در مقایسه با قفل دیجیتال می‌باشد.

اگر بخواهید قیمت دو گاوصندوق با قفل دیجیتال و قفل مکانیکی را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه تفاوت زیاد این دو قفل می‌شوید. این تفاوت قیمت به دلیل عملکرد بهتر و امن‌تر قفل دیجیتال در گاوصندوق است. مشکلاتی که در بخش قبل عنوان کردیم می‌توانند در انتخاب شما برای خرید قفل مکانیکی کلیدی تأثیرگذار باشند لذا بهتر است تمامی جوانب را بررسی کرده و در نظر بگیرید.

موارد کاربرد قفل مکانیکی

قفل‌های مکانیکی در نسل اول گاوصندوق‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. کاربرد قفل‌های مکانیکی به دلیل تک مدل بودن این قفل و همین‌طور عدم ایجاد امنیت مناسب بسیار محدود است اما در هر صورت در مواردی قابل کاربرد است و نسبت به قفل دیجیتال ترجیح داده می‌شود. البته در مورد گاوصندوق‌ها چندان پرطرف‌دار نیستند و افراد گاوصندوق‌هایی را که مجهز به قفل مکانیکی کلیدی می‌باشند را ایمن نمی‌دانند؛ لذا بیشتر استفاده از قفل مکانیکی محدود به درب ساختمان‌ها است.

قفل گاوصندوق

امروزه استفاده از گاوصندوق برای نگه‌داری اسناد، مدارک، جواهر، اشیاء با ارزش زینتی، عتیقه جات، لوازم الکترونیکی حاوی اطلاعات و یا پول نقد بسیار گسترش ‌یافته است.

مدل‌های زیادی از گاوصندوق در بازار موجود است اما یکی از نکاتی که در مورد گاوصندوق اهمیت زیادی دارد، قفل گاوصندوق است. اولین گاوصندوق‌هایی که در بازار موجود شدند دارای قفل‌های مکانیکی کلیدی بودند و این قفل‌ها همان‌طور که گفتیم امنیت چندانی را برای افراد تضمین نمی‌کردند و همیشه خطر سرقت وجود داشت. اما با توسعه استفاده از قفل‌های دیجیتال، گاوصندوق با قفل‌های دیجیتال نیز تولید شد که این نوع گاوصندوق‌ها بسیار کارآمدتر و ایمن‌تر هستند. اگر به دنبال گاوصندوقی امن و با خطر سرقت کم‌تر هستید بهتر است که از گاوصندوق با قفل‌های دیجیتال استفاده کنید.

مقایسه قفل‌های دیجیتال و قفل‌های مکانیکی گاوصندوق

قفل‌های دیجیتال همان‌طور که به طور کامل شرح دادیم امنیت بیشتری دارد و این امنیت قابل‌ مقایسه با قفل مکانیکی کلیدی نیست. قفل‌ مکانیکی کلیدی به‌راحتی می‌تواند باز شود، به نحوی که از روی کلید آن کپی بگیرند و همین‌طور شکستن قفل مکانیکی نیز چندان کار مشکلی نیست. در مقابل قفل‌های دیجیتال برای گاوصندوق در نظر گرفته می‌شود. قفل دیجیتال به دلیل راه‌های شناسایی متفاوتی که دارد مثل اثر انگشت، کد شخصی، کارت و یا در موارد پیشرفته تشخیص چهره قابل جعل و کپی‌کردن نیست. استفاده از قفل دیجیتال به‌مراتب راحت‌تر است و به‌آسانی و بدون مشکل درب گاوصندوق باز و بسته می‌شود. در نظر داشته باشید که قیمت قفل دیجیتال گاوصندوق از قفل مکانیکی گاوصندوق بیشتر است.

گاوصندوق دیجیتالگاوصندوق قفل مکانیکی

تفاوت دو قفل‌های دیجیتال و مکانیکی در گاوصندوق

ابتدا لازم است نگاهی مجدد به ویژگی‌های قفل‌های دیجیتال بیندازیم.

  • برقراری و تضمین امنیت: نصب قفل‌های دیجیتال باعث ایجاد امنیت زیادی در جامعه شده است. البته که وجود چنین قفل‌هایی نشانه 100 درصد تأمین امنیت نیست اما از بروز موارد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند. به‌ هر حال استفاده از قفل‌های دیجیتال به حفظ امنیت کمک بسزایی خواهد کرد. اگر که شما نیز از جمله افرادی هستید که گاوصندوق استفاده می‌کنند بهتر است از گاوصندوق با قفل دیجیتال استفاده کنید تا تضمین امنیت بیشتری برای شما باشد.
  • داشتن آلارم هشدار: یکی دیگر از ویژگی‌های قفل‌های دیجیتال داشتن آلارم هشدار است. قفل‌های مکانیکی کلیدی فاقد هرگونه تعامل با افراد هستند در صورتی که قفل‌های دیجیتال به طرز هوشمندی می‌توانند افراد را شناسایی کنند. وظیفه آلارم قفل الکترونیکی شناسایی تلاش غیرمجاز برای گاوصندوق و یا مواردی که ممکن است به قفل آسیب برساند، می‌باشد. آلارم هشدار به‌ویژه هنگامی‌که شخصی سعی در بازکردن گاوصندوق دارد بسیار مؤثر است و می‌تواند شما را در محل کار و یا منزل از وجود ناامنی و خطر سرقت از گاوصندوق آگاه کند.
  • عدم حمل کلید: از دیگر مزایای استفاده از قفل دیجیتال عدم نیاز به حمل کلید است. برای بازکردن گاوصندوق با قفل‌های مکانیکی کلیدی تنها وسیله‌ای که استفاده می‌شود کلید است که باید همیشه همراه خود حمل کنید که ممکن است این مسئله برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد و یا نگرانی‌های مربوط به گم‌شدن کلید را به همراه داشته باشد. این‌گونه نگرانی‌ها برای گاوصندوق با قفل‌های الکترونیکی دیگر وجود ندارد و شما با واردکردن یک کد و یا استفاده از اثر انگشت به‌راحتی و در کسری از ثانیه قفل گاوصندوق را باز می‌کنید. البته در مواردی که قفل‌های دیجیتال با کارت باز شود نیاز به حمل کارت دارید اما این‌گونه از قفل‌های دیجیتال تنها بخش کوچکی از خانواده قفل دیجیتال می‌باشد.
  • کاهش وسواس فکری: احتمالاً شما نیز با این نگرانی‌ها روبه‌رو شده‌اید، وقتی‌که محل کار و یا زندگی خود را ترک می‌کنید نسبت به بسته بودن تمامی درب‌ها و به‌ خصوص گاوصندوق که حاوی مدارک و اسناد مهم است و قفل‌کردن آن‌ها کمی دوبه شک هستید. این مسئله برای بسیاری از افراد به حدی آزاردهنده است. با توجه به تکنولوژی به‌کاررفته در قفل‌های دیجیتال بخش زیاد از این نگرانی و اضطراب برطرف شده است و شما حتی می‌توانید برای قفل‌کردن گاوصندوق خود برنامه‌ریزی زمانی داشته و بر روی قفل تنظیم کنید. در نتیجه با توجه به اینکه در زندگی روزمره کنونی و زیاد بودن دغدغه‌های افراد در زمینه‌های مختلف، استفاده از گاوصندوق های مجهز به قفل دیجیتال می‌تواند تا حد بسیار زیادی به آرامش روانی افراد کمک کند.

اکنون‌که مزایای استفاده از گاوصندوق با قفل‌های دیجیتال را بررسی کردیم باید معایب این دسته از قفل‌ها را نیز در نظر بگیریم. از جمله معایب قفل ‌های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گران بودن قفل‌های دیجیتال
  • عدم کارکرد این دسته از قفل‌ها در هنگام قطعی برق

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم قفل‌های مکانیکی نصب آسان، کاربرد راحت و قیمت ارزانی دارند اما این نکته را هم در نظر بگیرید که استفاده از قفل‌های مکانیکی کمک چندانی در حفظ امنیت گاوصندوق به شما نخواهد کرد. احتمال گم‌شدن کلید، شکستن قفل و یا خراب‌شدن آن و همین‌طور کپی‌کردن سایر افراد از روی کلید امری است که بسیار در سطح جامعه دیده شده است.

گاوصندوق‌ها به طور معمول حاوی مدارک و یا اسناد باارزشی هستند و قفل‌های دیجیتال بهتر می‌توانند از اسناد، مدارک و اشیا با ارزش شما حفاظت کند.

با در نظر گرفتن تمامی تعاریف و نکات گفته شده و همین‌طور شرایط و انتظارات خودتان، احتمالاً پاسخ به سؤال “کدام قفل برای گاوصندوق امن‌تر است؟ ” را دریافته‌اید.

با بررسی مزایا و معایب هر دو نوع قفل انتخاب راحت‌تری خواهید داشت. اگر که محتوای داخل گاوصندوق برای شما بسیار مهم است و ممکن است ارزش مالی زیادی داشته باشند در نتیجه بدون شک گاوصندوق با قفل دیجیتال انتخاب بهتری است. البته تمامی مدل‌های قفل‌های دیجیتال را در نظر بگیرید و پرکاربردترین آن را با توجه ‌به انتظاراتتان تهیه کنید.

فروشگاه اینترنتی گاوصندوق آرکا

گاوصندوق آرکا مجموعه تولیدی انواع گاوصندوق، گاوصندوق دیجیتال، درب های نسوز و سیستم‌های ضد سرقت که بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید گاوصندوق‌های نسوز دارد. محصولات این شرکت در اندازه‌های متفاوت و کاربری‌های گوناگون از گاو صندوق خانگی تا اداری را در بر می‌گیرد. به دست آوردن گواهینامه‌های متعدد برای کیفیت و ماندگاری و ایمنی صندوق نسوز آرکا، اعتبار ویژه‌ای به تولیدات این شرکت ایرانی بخشیده است. شما می توانید تمامی گاو صندوق های آرکا را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر آرکا و با تخفیف ویژه بصورت اینترنتی خریداری کنید.

پیج اینستاگرام گاوصندوق آرکا

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *